
Dat wil zeggen: de twee Nederlandse vestigingen - in Amsterdam en Den Haag - sluiten hun deuren. In totaal staan 160 banen op de tocht, in Nederland. Ook elders in Europa en in China gaat deze behoorlijk ingrijpende operatie niet ongemerkt voorbij. Het warenhuis houdt het hoofd alleen nog boven water met de 'simply food'-tak, zegt economieredacteur Jelle Maasbach. 'Daar gaan ze zich op richten, maar het gaat gewoon heel slecht met de verkoop van kleding.'
Roer om
Marks & Spencer slaagde er nauwelijks in voet aan de grond te krijgen als kledingwarenhuis, reden om het bedrijf terug te trekken uit onder meer België, Frankrijk, Polen, Hongarije, Slowakije, Estland, Litouwen en China. Ook voor de boardroom gaat deze operatie niet ongemerkt voorbij: na zes jaar aan het roer te hebben gestaan stapt de Nederlander Marc Bolland op. Zijn opvolger kon al enkele maanden meelopen. Kennelijk genoeg om het roer radicaal om te gooien.
Het vertrek van Bolland kwam kennelijk niet helemaal uit de lucht vallen, zegt Rupert Parker Brady van Retaildenkers. Bolland wist het bedrijf weliswaar weer winstgevend te maken met al het voedsel dat ze verkopen, maar de kledingsector bleek toch echt niet meer van deze tijd, zegt Parker Brady. 'In Engeland praten ze al van het nieuwe Duinkerken-moment van Marks & Spencer; het wordt gezien als het eerste bedrijf dat slachtoffer is van de Brexit.'
Voedselwinkels
Kort en simpel gezegd ligt de teloorgang van de keten aan de kleding, zegt Parker Brady. 'Ook in het thuisland is kleding al jaren een probleem en daar gaan ze steeds meer vestigingen met kleding ombouwen tot voedselwinkels. Want: in voedsel is Marks & Spencer echt een koning; ook in Nederland vonden mensen dat fantastisch. Maar dan moet je wel zorgen dat je schaalgrootte hebt, en dat was zeker in de Nederlandse markt het grote probleem.'
Muisstil
Bovendien is een personeelsbestand van 160 mensen op twee filialen wel erg ruim bemeten, zegt Parker Brady. 'Den Haag is echt een flagship store. In de foodstore zit iedereen te eten of dingen te kopen voor thuis. Maar bij de ingang van de kleding is het muisstil. Dat heeft te maken met de stijl, de schnit, de maatvoering en uiteindelijk de vraag of het modieus is. Consumenten stemmen met de voeten en gaan naar andere zaken, waar kleding is te krijgen die wel modieus is.'