
Onder het motto 'Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt!' wordt de consument opgeroepen om misstanden te melden, nadat bleek dat sprake is van een terugkerend probleem. Incassobureaus die stelselmatig in de fout gaan kunnen fikse boetes, oplopend tot 900.000 euro, opgelegd krijgen. Maar nóg effectiever is het volgens Bernadette van Buchem van de ACM om zoveel mogelijk consumenten te mobiliseren, 'zodat we uiteindelijk 17 miljoen toezichthouders te creëren.'
Zorgvuldig te werk gaan
Bovendien helpt de oproep mogelijk om de bewijslast wat makkelijker rond te krijgen. 'Als ze een onterechte vordering op de mat vinden, merken dat er onterechte kosten worden berekend of dat er ontoelaatbare druk wordt uitgeoefend, roepen we de consument op om daarvan melding te doen, want dat is voor ons inderdaad bewijsmateriaal.' De strategie is om 'de trap van bovenaf schoon te vegen', zegt Van Buchem. 'We moeten zorgvuldig te werk gaan, maar we verwachten in de eerste helft van 2017 met de eerste resultaten te komen.'
Meldingen komen binnen via Consuwijzer.nl. Daar is ook een rekenhulp geplaatst, zodat de maximaal te berekenen kosten gecheckt kunnen worden. Ook bestaat de mogelijkheid om via een stappenplan te toetsen of de incasso überhaupt terecht is. Boetes zijn vooralsnog niet uitgedeeld en het sluiten van incassobureaus behoort niet tot de bevoegdheden van ACM en AFM.