Economie18 nov '16 07:45Aangepast op 18 nov '16 11:59

Volkswagen schrapt wereldwijd dertigduizend banen

Auteur: Koos Tervooren

Volkswagen gaat de komende vier jaar wereldwijd dertigduizend banen schrappen.

Foto: ANP
Foto: ANP

De meeste banen (23.000) gaan verloren in Duitsland. De rigoureuze ontslagronde zou onderdeel zijn van een nieuwe strategie. Volkswagen wil meer inzetten op elektrische auto's, waarmee naar eigen zeggen negenduizend banen gecreëerd worden. De Duitsers gaan onder meer twee volledig elektrische auto's produceren in fabrieken in Wolfsburg en Zwickau. Het doel is om in 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto's van de lopende band te laten rollen. Daarnaast wordt ingezet op diensten als autodelen.

Software-schandaal

Volgens Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer heeft de reorganisatie niet zoveel te maken met het software-schandaal. 'Nee je moet dat los van elkaar zien. Volkswagen moet mee met de concurrentie op het gebied van duurzaamheid. Verder is het merk volkswagen een van de minst productieve autofabrikanten ter wereld. Ze verkopen heel veel auto’s maar ze verdienen erg weinig per auto in vergelijking met andere autofabrikanten.'

Herstructurering

Volgens Bender gaat het Volkswagen vooral om de toekomst van het bedrijf te waarborgen. 'Daarom moeten ze investeren en besparen. Er gaan 30.000 mensen uit, maar ze gaan dat voor zover mogelijk zoveel mogelijk natuurlijk afvloeien.' Volkswagen investeert daarnaast ook in nieuwe banen. 'Er komen 9.000 banen bij, vooral in de IT.' Volgens Bender is het een van de meest verregaande herstructureringsplannen die Volkswagen ooit heeft doorgevoerd.

China

Volgens correspondent in Duitsland, Derk Marseille, gaat Volkswagen de achterstand in elektronische auto's goedmaken in China. 'Dat is heel erg gewaagd omdat je in China ook te maken hebt met overheids inmenging. Er is wel een hele grote markt voor Volkswagen in China omdat het land heel erg verstedelijkt is en zeer veel last heeft van luchtvervuiling.' Ideaal werkterrein voor de ontwikkeling van nieuwe elektronische auto's.

Met de reorganisatie zou het de autofabrikant 3,7 miljard euro besparen. De vakbonden zouden al akkoord zijn met de wijziging. Bij Volkswagen werken wereldwijd zo'n 610.000 mensen.

Gerelateerde artikelen