BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

Parkeren straks een stuk duurder?

  • BNR Webredactie
maandag 21 november 2016, 6:02 Update: maandag 21 november 2016, 18:00
Fiscalist Rudolf Kaarsemaker van Taxetera 'Parkeertarieven liggen politiek gevoelig' Ebbing: 'Het is een lastige uitspraak'

Parkeren op parkeerplaatsen van de gemeente wordt mogelijk duurder. De gemeente hoeft nu namelijk geen BTW te betalen, terwijl particuliere exploitanten dat wel moeten. En daar komt waarschijnlijk verandering in.

Foto: ANP
Foto: ANP

De rechtbank in Gelderland oordeelde eerder dat het achterwege laten van BTW op parkeerplaatsen in bezit van de gemeente tot concurrentieverstoring leidt. Andere exploitanten van parkeergarages en afgesloten parkeerterreinen zijn namelijk wel btw-plichtig. Omdat gemeenten parkeerplaatsen aanbieden in dezelfde markt, moeten zij gezien worden als commerciële partijen.

Gemeenten treden niet in concurrentie

Dat gemeenten tot nu toe geen BTW hebben betaald komt volgens fiscalist Rudolf Kaarsemaker van Taxetera doordat de staatssecretaris van mening is dat gemeenten niet belastingplichtig zijn voor 'straatparkeren'. Hij zegt dat de staatssecretaris vindt dat de gemeenten de parkeergelden in hun rol als overheid innen en daarmee niet in concurrentie treden.

Belastingwetgeving op de schop

Als gemeenten gedwongen worden door deze uitspraak om wel BTW te gaan betalen dan moet de belastingwetgeving op de schop. Dat zegt Rob Ebbing van parkeeradviesbureau Spark. 'Maar het is wel een lastige uitspraak, er wordt de nadruk gelegd op betaald parkeren maar het is eigenlijk ooit ingevoerd om het gebruik van parkeerplaatsen te reguleren.'

'Parkeertarieven liggen politiek gevoelig'

'Als straatparkeren BTW-plichtig gaat worden dan zijn er twee routes voor de gemeente', zegt voorzitter Monique Pluim van de Vexpan. 'Het één is 21 procent erbij in, het ander is 21 procent erbij op. Het eerste zou de gemeenten 21 procent aan inkomsten gaan kosten, bij het tweede is de consument de dupe. Maar ik geloof niet dat dit heel snel zal gebeuren. De parkeertarieven zijn politiek ongelovelijk gevoelig. Je ziet dat ook het MKB zich nu al roert over de parkeertarieven en ik denk dat die wel in opstand gaan komen op het moment dat het tarief met 21 procent verhoogd zal gaan worden.'

Van tafel vegen

Alleen de hoge Raad zou de uitspraak van de rechtbank nog van tafel kunnen vegen. De gemeente is namelijk in hoger beroep gegaan. Als de uitspraak blijft staan, betekent dit dat gemeenten een fiscale naheffing kunnen krijgen op de ruim 600 miljoen euro aan geïnde parkeergelden.

Dit zouden ze kunnen oplossen door de parkeertarieven met 21 procent te verhogen. In veel gemeenten moet de gemeenteraad daarover gaan beslissen. Als gemeenten besluiten om de tarieven niet te verhogen, zullen zij flink wat inkomsten mislopen.

EconomieMobiliteitPolitiek
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Veiligheidsberaad in principe niet afwijzend tegenover avondklok

Nederland stevent af op avondklok

Strijders | Kees de Kort

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Gaan we weer normaal doen?

Strijders | Kees de Kort

Topgast | Marcel Levi, University College London Hospitals (UCLH)

In de Middag | 19 januari

Projecten vs. vaste baan

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play