Economie6 dec '16 15:35

'Geld lenen kost geld' heeft geen effect

Auteur: Kay Rutten

De disclaimer 'Let op! Geld lenen kost geld' heeft geen effect op consumenten wanneer die online een lening afsluiten. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De AFM heeft in samenwerking met het ministerie van Financiën een experiment uitgevoerd op de website van een kredietverstrekker. Daaruit blijkt dat de disclaimer geen invloed heeft op hoe vaak er op banners geklikt wordt en hoe gebruikers zich oriënteren op de website of de keuzes die zij maken bij het kiezen van een offerte.

Positieve effecten

Toch zijn er wel een paar positieve (bij)effecten van de disclaimer te noemen. Zo zijn consumenten negatiever tegen lenen aan gaan kijken en zouden zij bovendien eerder leningen herkennen ook al werd niet zo geadverteerd. Daarnaast blijkt dat 80 procent van de consumenten de disclaimer een goed idee te vinden.

Volgens de AFM is het rapport een tussenstap. Het ministerie van Financiën gaat nu onderzoeken of naast de disclaimer, waar niet mee gestopt gaat worden, meer maatregelen kunnen worden genomen om mensen bewust te maken over krediet.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen