
Volgens de Vereniging Nederlandse Gemeenten doen er nu 36 gemeenten en 448 ondernemers aan de zogenoemde blurring-pilot mee, zoals de mengvorm winkel-horeca heet.
Maar Ron Andes, voorzitter van de Koninklijke SlijtersUnie, meent dat blurring helemaal geen goed idee is. 'Er wordt al op 30.000 adressen alcohol verkocht in Nederland. De handhaving schiet nu al ernstig tekort, de capaciteit is er niet. Twee op de drie jongeren kunnen nog gewoon aan alcohol komen.'
Eric Ziengs, Tweede Kamerlid voor de VVD, diende een wetsvoorstel in om de vermenging juist wel mogelijk te maken. Volgens hem snijdt het mes juist aan twee kanten. 'Een glaasje alcohol in een winkel moet kunnen, maar ook horecabedrijven moeten de mogelijkheid krijgen om andere dingen te verkopen. Of denk bijvoorbeeld aan slijterijen die ook kaas aanbieden.'
Oneerlijke concurrentie
Andes meent echter dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. 'Slijterijen lopen inkomsten mis als dit doorgaat en die winkels hoeven zich niet aan dezelfde regels te houden.' Maar Ziengs spreekt dat tegen. 'Uit de proef komen hele positieve geluiden', zegt hij. 'Natuurlijk moeten ook winkelondernemers de juiste papieren hebben en zich aan de regels houden. Er is een te grote hang naar betutteling. Geef ondernemers nou de ruimte om echt te ondernemen.'
Thijs Box, mede-eigenaar en -oprichter van De Balkonie, weet uit eerste hand hoe goed het concept kan werken. 'Wij schenken bij speciale gelegenheden wel eens een glaasje in de winkel. Daarvoor werken we juist samen met slijterijen. En we hebben er inderdaad eerst een cursus voor moeten volgen.'