
Dat blijkt uit cijfers van de Kringloop App. Behalve dat het aantal winkels is toegenomen, stijgt ook de omzet van kringloopwinkels. De omzet van bij de branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland aangesloten winkels telde in 2014 ruim 90 miljoen euro, een jaar later werd de grens van 100 miljoen euro gepasseerd. De branchevereniging verwacht in 2016 weer een groei te hebben doorgemaakt.
De toegenomen populariteit van kringloopwinkels heeft te maken met de aantrekkende economie. Mensen kopen weer nieuwe spullen en danken hun oude spullen af aan kringloopwinkels. De producten die naar kringloopwinkels worden gebracht zijn van steeds betere kwaliteit, waardoor ook de gemiddelde uitgaven per klant zijn gestegen: 7,87 euro in 2015 tegenover 7,34 euro in 2014.
'Daarnaast denk ik ook dat tweedehands steeds minder taboe is. Heel veel mensen vinden het leuk om in kringloopwinkels te winkelen. Dus dat het niet alleen maar is voor mensen met een kleine portemonnee', zegt Leonie Reinders, directeur branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland.