Sector wil pieper populair houden
De campagne 'Power to the pieper' moet jonge mensen weer aan de aardappels krijgen.
Wereldwijd is de Nederlandse aardappel populairder is dan ooit. Intussen eet de gemiddelde Nederlander nog 20 kilo piepers per jaar: minder dan vroeger.
Toch staat de aardappel in Nederlandse gezinnen gemiddeld drie keer per week op het menu. Op zich een hoge score, zegt Dick Hylkema, directeur van de Nederlandse Aardappel Organisatie. 'Maar de jeugd wil je toch meenemen in de mogelijkheden van de aardappel. Die wordt niet zomaar aangeboden als je door de stad loopt.' Hij legt uit: 'U weet dat er tegenwoordig een gigantische mogelijkheid is aan variatie van pasta's, kant- en klaarmaaltijden, pizza's...'
En al is Nederland inmiddels een belangrijke exporteur van aardappels geworden, Hylkema wil de Nederlandse markt niet uit het oog verliezen. 'Als je in Nederland de burger en de jeugd daar niet in meeneemt, verlies je dat hele aardappelcluster. Ook Nederland is voor ons, ondanks het feit dat het internationaal veel groter is, een heel belangrijke markt.'