
Voor 22 miljard dollar moet in het Saoedische Riyadh een metronetwerk van zo'n 175 kilometer worden aangelegd en het Nederlandse bouwbedrijf Strukton is één van de drie opdrachtnemers. Het hele proces verloopt voor Nederlandse begrippen behoorlijk rechtlijnig, zegt Dick Spinder, projectleider bij Strukton. 'We hebben een lump sum-aanbieding gemaakt en die is op een gegeven moment onder condities geaccepteerd: we moeten het in vijf jaar bouwen.'
Ruimere budgetten
Da's een fair deal, zegt Spinder, want je krijgt te maken met een recht-toe-recht-aan opdrachtgever - bij voorkeur een koning ofzo - die niet wordt gehinderd door enige vorm van tegen- of inspraak. En in combinatie met de ruimere budgetten maakt dat het bouwklimaat toch wel prettiger. 'Als er eenmaal een besluit genomen is door de koning, dan gebeurt het. En in Nederland is het besluitvormingsproces nogal stroperig.'
Olieprijzen
Ook Saoedi-Arabië streeft naar een olie-onafhankelijke toekomst. De olieprijzen worden ondanks de forse subsidies steeds hoger en de huidige zoon van koning Mohammed Bin Salman heeft een 'visie 2030' uitgesproken, waarin is opgenomen dat het land in dat jaar volledig onafhankelijk van olie moet zijn. 'Of het gaat lukken betwijfel ik, maar ze zijn er erg druk mee bezig.'