Economie7 feb '17 15:58

'Jonge Nederlandse kunstenaars zijn kwalitatief goed'

Auteur: Judith Laanen

De afgelopen vier jaar verdubbelde het bezoekersaantal van kunstbeurs Art Rotterdam tot 26.500 mensen. Volgens directeur Fons Hof zijn kunstbeurzen voor galeries nog steeds belangrijk.

Foto ANP
Foto ANP

Galeriebezoek neemt af, maar beursbezoek neemt toe, vertelt Hof. Hoe dat komt? De markt concentreert zich rond de beurzen. 'Elke galerie doet ongeveer vier tot vijf beurzen per jaar. Ongeveer de helft van de verkopen vinden op de beurs plaats.'

Het publiek dat op de beurs afkomt is heel divers, want het is een vakbeurs en een publieksbeurs, zegt Hof. 'Museumdirecteuren, internationale verzamelaars maar ook dagjesmensen op zondag die met hun kinderen langskomen.’ Fons schat dat ongeveer tien procent van die mensen ook daadwerkelijk kunst koopt.

Art Rotterdam is ontstaan uit vraag van galeries voor tweede kunstbeurs in Nederland. 'In het begin was de markt nog heel nationaal. Langzamerhand is de beurs steeds belangrijker geworden omdat het veld ook internationaal is geworden. Kunstenaars willen zich in een internationale markt profileren en verzamelaars willen internationale galeries ontmoeten.'

Focus op jonge kunstenaars

Art Rotterdam richt zich op jonge kunstenaars. Niet alleen om ze een profiel te geven, maar ook omdat de Nederlandse kunstmarkt veel kopers voor kleinere budgetten kent, zegt Hof. Ook de Nederlandse opleidingsinstituten, de academies en de postdoc-kunstopleidingen, staan goed aangeschreven. 'Jonge kunstenaars zijn kwalitatief goed.'

Maar hoe krijg je als jonge kunstenaar een voet tussen de deur van de kunstwereld? Volgens Hof moeten ze mensen om zich heen verzamelen die achter hun werk staan, zoals andere kunstenaars, oud-docenten, een criticus of schrijver. 'Zij moeten het werk promoten.' Het blijft zo dat je daarmee niet buiten het  ‘kunstwereldje’ komt, erkent Fons.

Verschuiving in de markt naar hedendaagse kunst

De toegenomen interesse in kunst is volgens Hof al jaren aan de gang. Dat is deels een logisch gevolg van de kunstmarkt van de oude kunst: die raakt verzadigd. 'Twintig jaar geleden is er een verschuiving in gang gezet van verzamelaars van oude kunst naar hedendaagse kunst. Reden: er zijn weinig werken in de markt. Ze komen in museale collecties terecht en ze komen bijna niet meer in de markt.'

Art Rotterdam is dit jaar van 9 t/m 12 februari in de Van Nellefabriek in Rotterdam


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen