Economie20 feb '17 21:15Aangepast op 20 feb '17 21:42

Veel autoshowrooms in Nederland staan onnodig leeg

Auteur: Wesley Schouwenaars

Veel autoshowrooms in Nederland staan onnodig leeg. Dat zegt de BOVAG tegen BNR. De brancheorganisatie vindt dat gemeenten flexibeler moeten omgaan met bestemmingsplannen voor de lege 'dealerpanden'.

Vergelijkbare, leegstaande panden moeten een flexibeler bestemmingsplan krijgen. Foto ANP
Vergelijkbare, leegstaande panden moeten een flexibeler bestemmingsplan krijgen. Foto ANP

Nederland telt ruim zeshonderd autoshowrooms die leeg staan, met een oppervlak van ruim 700 duizend vierkante meter. Het probleem zit hem in de 'starre' bestemmingsplannen, zegt Tom Huyskens van de BOVAG. 'Er zit vaak een hele strikte bestemming op die panden, waardoor er alleen maar auto’s, boten en caravans in die panden mogen. Dat betekent dat als zo’n dealerpand leeg komt te staan er zich in eerste instantie alleen een ander autobedrijf zou mogen vestigen.'

'Spaarpot wordt molensteen'

In verreweg de meeste gevallen is het autobedrijf de eigenaar van het pand, omdat het vaak volgens speciale normen van de fabrikant en het merk moeten worden neergezet. 'Dus er is geen projectontwikkelaar die zich daaraan waagt', zegt Huyskens. 'Na verloop van tijd, als zij hun bedrijf weer hebben verkocht, denken zij dat ze het weer kunnen verhuren en daar een mooie oude dag aan hebben. Maar dat spaarpotje wordt zo langzamerhand een molensteen voor heel veel dealers.'

'Maak bestemmingsplan flexibeler'

De BOVAG roept alle Nederlandse gemeentes en politiek Den Haag op om ervoor te zorgen dat er veel flexibeler met bestemmingsplannen om kan worden gegaan. 'Daardoor kunnen in dit soort panden ook fietsenwinkels zich vestigen. Want die staan te popelen, maar procedureel mag dat dan weer niet.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen