Economie21 feb '17 06:35

Biertje aan de bar is rap in prijs gestegen

Auteur: Wesley Schouwenaars

Als je trek hebt in een biertje, dan kun je beter naar de winkel gaan dan naar het café. Want volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is de prijs van een biertje in de horeca drie keer zo hard gestegen als in de supermarkt.

Foto ANP
Foto ANP

De prijsstijging blijkt uit nieuwe cijfers over de gemiddelde prijzen tot en met 2016. Een vers getapt pilsje kostte vorig jaar in een café gemiddeld 2,43 euro. Dat is 72 cent meer dan tien jaar eerder. In diezelfde periode betaalde je voor een liter uit een kratje pils in de supermarkt 18 cent meer. 

Personeelskosten

Volgens Piet Hein van Mullingen van het CBS komt de prijsstijging deels doordat brouwers een hogere prijs vragen voor hun bier, maar vooral door de toenemende personeelskosten in de horeca. 'Arbeidskosten zijn daar veel belangrijker dan andere kosten die ze ook in de supermarkt hebben. De lonen zijn de afgelopen tien jaar natuurlijk gestegen en dat merk je bij de horeca meer dan in de supermarkt.'

De ontwikkeling van de prijzen is moeilijk te vergelijken met de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI). De gemiddelde prijsontwikkeling van pils wijkt bijvoorbeeld af van de ontwikkeling van de productgroep ‘pils’ bij de consumentenprijsindices van het CBS.

Gerelateerde artikelen