
De prijsstijging blijkt uit nieuwe cijfers over de gemiddelde prijzen tot en met 2016. Een vers getapt pilsje kostte vorig jaar in een café gemiddeld 2,43 euro. Dat is 72 cent meer dan tien jaar eerder. In diezelfde periode betaalde je voor een liter uit een kratje pils in de supermarkt 18 cent meer.
Personeelskosten
Volgens Piet Hein van Mullingen van het CBS komt de prijsstijging deels doordat brouwers een hogere prijs vragen voor hun bier, maar vooral door de toenemende personeelskosten in de horeca. 'Arbeidskosten zijn daar veel belangrijker dan andere kosten die ze ook in de supermarkt hebben. De lonen zijn de afgelopen tien jaar natuurlijk gestegen en dat merk je bij de horeca meer dan in de supermarkt.'
De ontwikkeling van de prijzen is moeilijk te vergelijken met de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI). De gemiddelde prijsontwikkeling van pils wijkt bijvoorbeeld af van de ontwikkeling van de productgroep ‘pils’ bij de consumentenprijsindices van het CBS.