
De constante innovaties van Nike uiten zich bijvoorbeeld in het aantal aangevraagde patenten. ‘Meer dan 500 patenten hebben ze gemaakt. Hun grote concurrenten tikken net de 100 aan. Ze zijn bijna vijf keer zo groot en halen meer patenten binnen dan een vliegtuigmaatschappij als Lockheed’, vertelt sportmarketeer Gijsbregt Brouwer. ‘Die innovaties gaan van hele opvallende dingen als de zelfstrikkende schoenen, maar ook om simpele dingen als het weven van de bovenkant van de schoen’, vervolgt hij.
Inhaalslag concurrentie
Toch maken de concurrenten een inhaalslag, ziet Marcel Beerthuizen van Bigplans. ‘Er is één partij die heel erg aan het opkomen is en dat is Under Armour. Zij verbinden technologieën met sport door bijvoorbeeld chips in producten te stoppen.’
2016 was voor Nike, ondanks alle innovaties, een beroerd jaar op de Amerikaanse markt. ‘Vorig jaar was het jaar van Adidas. Ze hadden innovaties die voor het eerst in jaren weer goed waren geland’, weet Brouwer. Nike heeft de ambities om in 2020 50 miljard dollar omzet te halen. Of de eerste stap naar die 50 miljard dit kwartaal is gezet, zal morgen blijken.