Economie24 mrt '17 08:27

Pleidooi voor duurzame redding scheepsbouw

Auteur: BNR Webredactie

De Nederlandse scheepsbouw en andere bedrijven in de maritieme sector hebben miljarden nodig om weer gezond te worden. Dat zegt stichting Nederland Maritiem Land. Een overheidssubsidie van 1,4 miljard euro is een noodzakelijke eerste stap, zegt Wim van Sluis, voorzitter van de stichting Nederland Maritiem Land.

Scheepswerf De Hoop in Foxhol. Foto: HH/Kees van de Veen
Scheepswerf De Hoop in Foxhol. Foto: HH/Kees van de Veen

Een van de oorzaken van de malaise is de lage olieprijs, waardoor er minder wordt geïnvesteerd op zee, en minder schepen nodig zijn. Ook de goedkope productie buiten Europa speelt een rol, net als de overcapaciteit, die maakt dat vrachtprijzen laag zijn en vrachtvervoerders niet meer investeren in nieuwe schepen. Het zou daarom best de moeite waard zijn om daar de komende jaren slim én duurzaam in te investeren, benadrukt Wim van Sluis. 'Dus het is niet zomaar staatssteun om in bedrijven te stoppen, dát zou inderdaad marktverstorend zijn.' 

Heel cluster

Dat het niet goed gaat kan Van Sluis zeker beamen. Het gaat volgens hem om honderden kleine en middelgrote bedrijven. 'Het zijn de scheepsbouwers, maar ook de toeleveranciers, maritieme dienstverleners; het is het hele cluster dat nu wel onder druk staat. In de crisis heeft de maritieme sector, waarin in totaal zo'n 265.000 mensen werken, als een trekpaard gefungeerd. Je ziet de laatste anderhalf jaar dat het versneld wat slechter gaat, maar we zijn nationaal en internationaal een zeer vermaarde industrie met heel veel kennis en innovatie.' 

Nog geen miljoen

De laatste jaren verdwenen daardoor meerdere werven; deze week ging scheepswerf De Hoop in het Groningse Foxhol nog failliet. De scheepswerven die nog bestaan, hebben het moeilijk. Bauke Adema, eigenaar van scheepswerf Pattje: 'Wij hebben het financieel heel erg zwaar, dat is geen geheim. Wij dichten het ene gat met het andere.' In 2012 ging Scheepswerf Grave failliet; een zestigtal medewerkers stond op straat. Maakte het bedrijf vóór het faillissement een omzet van 15 tot 20 miljoen euro, sinds een doorstart is de omzet gekelderd. 'Nu zitten we nog niet aan het miljoen', zegt directeur Rob van Kessel.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen