'Afketsen beursfusie staat los van Brexit'
De fusie tussen het Britse beursbedrijf London Stock Exchange (LSE) en Deutsche Börse is definitief van de baan. De Europese Commissie geeft geen toestemming voor de vorming van Europa’s grootste handelsplatform. Dat maakte EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) in Brussel bekend.
Het Brusselse veto komt niet als een verrassing. LSE waarschuwde al eerder dat er mogelijk geen groen licht zou komen omdat het Britse bedrijf weigerde het elektronische handelsplatform MTS in Italië te verkopen. Dat eiste de commissie, vrezend voor een monopoliepositie op de markt voor Europese staatsobligaties. Volgens Vestager is er geen enkele relatie tussen het afketsen van de fusie en de Brexit.
#Brexit speelde geen enkele rol in afwijzing van fusie tussen LSE en Deutsche Borse, zegt @vestager #BNR pic.twitter.com/GPgZhsNSVy
— Jesse Pinster (@jessepinster) March 29, 2017
'De Europese economie is afhankelijk van goed functionerende markten. Dat is niet alleen belangrijk voor banken en andere financiële instellingen. De hele economie profiteert als bedrijven geld kunnen ophalen op concurrerende markten", aldus Vestager. 'Mijn zorgen over deze fusie zijn simpel: LSE en DB bieden dezelfde diensten, op een al geconcentreerde markt. Ze zijn de enige relevante spelers op de markt voor obligaties en preferente aandelen.'
Lees ook: 'In 160 ferme stappen naar de Brexit'
Verkoop LCH.Clearnet
In een poging de zorgen over de fusie weg te nemen bereikte LSE vorig jaar een akkoord met beursbedrijf Euronext over de verkoop van beursintermediair LCH.Clearnet, onder de voorwaarde dat de deal met Deutsche Börse zou slagen. De commissie vond die oplossing echter te mager. De verkoop van Clearnet aan de uitbater van de aandelenbeurs in onder meer Amsterdam gaat nu niet door.
Met de voorgenomen fusie was 24 miljard euro gemoeid. Het is de vijfde keer dat een fusiepoging van LSE en de beurs in Frankfurt strandt. Vestagers besluit valt op de dag dat de Britse regering officieel haar EU-lidmaatschap opzegt.