Economie5 apr '17 21:17

Record import gebruikte auto's

Auteur: Karlijn Meinders

Er komen steeds meer gebruikte auto's naar ons land. Dit jaar wordt record na record gebroken. Bij de RDW-keuringsstations zorgt het voor topdrukte en oplopende wachttijden. De Bovag verwacht dat de auto-import ook de komende kwartalen verder zal toenemen. Redacteur Noud Broekhof zocht uit hoe dat kan.

Foto: HH/Peter Hilz
Foto: HH/Peter Hilz

Het jaar is nog jong, maar de import van gebruikte auto's uit het buitenland breekt nu al record na record in ons land, vertelt Tom Huyskens van de Bovag. 'In maart zijn er ruim 18.000 gebruikte personenauto's geïmporteerd. Dat is een absoluut record voor één maand.'

Onbalans vraag en aanbod

En dat brengt het totaal aantal geïmporteerde auto's in het eerste kwartaal van dit jaar op bijna 52.000. Nooit eerder haalden we zo massaal onze auto uit het buitenland. Maar waarom doen we dat? Volgens Huyskens is de import 'pure noodzaak' geworden. 'Er is een enorme onbalans in vraag en aanbod. Particulieren zoeken een compacte benzineauto, maar op de Nederlandse markt kunnen ze die niet vinden.'

Die onbalans, waar de Bovag over spreekt, wordt veroorzaakt door de leasemarkt. Vooral diesels komen na een leasetermijn van vier jaar op de tweedehands markt. En dat is nou juist niet het type auto waar de Nederlandse autokoper naar op zoek is.

Jurgen Vugts, directeur van occassionhandelsite Autoscout24 en AutoTrader, onderstreept dat. Hij raakt de dieselauto's aan de straatstenen niet kwijt. 'Een diesel heeft als voordeel het verbruik, maar als nadeel de overige kosten. De Nederlandse consument rijdt namelijk veel minder dan met een diesel bedoeld is.'

Topdrukte keuringsstations

Het resultaat: de Volkswagen Polo en Golf, de Opel Astra en de Peugeot 308, benzineauto's die op dit moment massaal uit Duitsland en België gehaald worden. En dat zorgt voor topdrukte bij de RDW. Want ja, die auto's moeten natuurlijk op kenteken worden gezet.

'Dat doen we bij de keuringsstations. Daar kijken we naar de papieren, de schade en de registers', zegt Hans van Geenhuizen van de RDW. In totaal heeft de RDW 16 keuringsstations door heel Nederland. En nu de import van auto's naar recordhoogte stijgt, moeten ze daar alle zeilen bijzetten. 'We merken dat de drukte toeneemt, daardoor kan de wachttijd oplopen.'

En die drukte zal nog wel even aanhouden. Brancheorganisatie Bovag verwacht namelijk dat de auto-import ook de komende kwartalen verder zal toenemen naar een totaal van ruim 200.000 eind dit jaar. Bij de RDW weten ze genoeg. Daar moeten ze aan de bak. De dienst is wel van plan om het hele keuringsproces van import-auto's te versimpelen.

Gerelateerde artikelen