
Transport van en naar Azië en met name China, het kan per boot, door de lucht en tegenwoordig wint ook de trein weer terrein. Mario Schoofs, account development manager KGL, één van de drie vervoerders, weet er alles van. 'De prijzen van de fast carriers - de 'oceaan-stoomboten' - staan onder druk en een alternatief daartussenin is de trein; die is snel en stabiel. Het gaat er niet om wat het kost, maar van wat je moet betalen en wat je ervoor terug krijgt. Laat ik helder zijn: de trein is duurder dan de boot, maar goedkoper dan het vliegtuig.'
Voorraadrisico
Geheel willekeurig is de opleving van het vervoer per spoor niet, benadrukt Schoofs. Niet alleen neemt de vraag naar verschillende producten vanuit Azië enorm toe, met name in de agrifood, ook de lokale subsidies in China missen hun uitwerking niet. Al hebben de treinen van New Silkway Logistics daar zelf op dit moment nog weinig baat bij, benadrukt Schoofs. 'De klanten zeggen: het is een goed alternatief. Ik betaal iets meer, maar ik ben binnen twee tot drie welen bij mijn klanten, ik heb maar heel weinig voorraadrisico en het is voor mij zeker de moeite waard om die producten daar te krijgen.'
Forse toename
De spoorlijn mag veel potentie hebben, het blijkt nog niet eenvoudig de containers goed gevuld richting China te krijgen. Tegenover de negen treinen die Chengdu goedgevuld verlaten richting Europa, staan er slechts vier die redelijk gevuld terugkomen. Maar dat is volgens Schoofs een kwestie van gewenning. 'De markt is aan het voelen en aan het kijken of er een alternatief is voor de normale vormen van verkeer en ik garandeer u: dat gaat de komende maanden en jaren alleen maar toenemen.'
Cacaomateriaal
Vooral van de foodsector heeft Schoofs hoge verwachtingen. 'Er gaat op dit moment heel veel cacaomateriaal in koelcontainers onderweg naar China. En we versturen hoogwaardig Europees staal naar China. Of dat beter staal is dan wat de Chinezen zelf produceren? Dat zou u mijn klanten moeten vragen, maar het is hoogwaardig staal en er is vraag naar. Vanuit China naar Europa is het merendeel elektronica, bevestigt Schoofs. 'Je ziet ook een variatie van allerlei andere producten deze kant opkomen, maar dat is wat minder food-gerelateerd, dat zijn meer de hightech en industriële producten.'