BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Economie

Nieuwe zijderoute zoekt nog het juiste spoor

  • Thijs Baas
dinsdag 18 april 2017, 15:52
'Concurrentie zal er altijd zijn, zeker op het gebied van prijs'

De handelsroute over land van Europa naar Azië wordt al gebruikt sinds de klassieke oudheid. Deze zijderoute wordt tegenwoordig weer volop gebruikt voor goederenvervoer met de trein. New Silkway Logistics, een consortium van drie Nederlandse en Belgische vervoerders, biedt dit aan.

Foto: ANP
Foto: ANP

Transport van en naar Azië en met name China, het kan per boot, door de lucht en tegenwoordig wint ook de trein weer terrein. Mario Schoofs, account development manager KGL, één van de drie vervoerders, weet er alles van. 'De prijzen van de fast carriers - de 'oceaan-stoomboten' - staan onder druk en een alternatief daartussenin is de trein; die is snel en stabiel. Het gaat er niet om wat het kost, maar van wat je moet betalen en wat je ervoor terug krijgt. Laat ik helder zijn: de trein is duurder dan de boot, maar goedkoper dan het vliegtuig.'

Voorraadrisico

Geheel willekeurig is de opleving van het vervoer per spoor niet, benadrukt Schoofs. Niet alleen neemt de vraag naar verschillende producten vanuit Azië enorm toe, met name in de agrifood, ook de lokale subsidies in China missen hun uitwerking niet. Al hebben de treinen van New Silkway Logistics daar zelf op dit moment nog weinig baat bij, benadrukt Schoofs. 'De klanten zeggen: het is een goed alternatief. Ik betaal iets meer, maar ik ben binnen twee tot drie welen bij mijn klanten, ik heb maar heel weinig voorraadrisico en het is voor mij zeker de moeite waard om die producten daar te krijgen.'

Forse toename

De spoorlijn mag veel potentie hebben, het blijkt nog niet eenvoudig de containers goed gevuld richting China te krijgen. Tegenover de negen treinen die Chengdu goedgevuld verlaten richting Europa, staan er slechts vier die redelijk gevuld terugkomen. Maar dat is volgens Schoofs een kwestie van gewenning. 'De markt is aan het voelen en aan het kijken of er een alternatief is voor de normale vormen van verkeer en ik garandeer u: dat gaat de komende maanden en jaren alleen maar toenemen.'

Cacaomateriaal

Vooral van de foodsector heeft Schoofs hoge verwachtingen. 'Er gaat op dit moment heel veel cacaomateriaal in koelcontainers onderweg naar China. En we versturen hoogwaardig Europees staal naar China. Of dat beter staal is dan wat de Chinezen zelf produceren? Dat zou u mijn klanten moeten vragen, maar het is hoogwaardig staal en er is vraag naar. Vanuit China naar Europa is het merendeel elektronica, bevestigt Schoofs. 'Je ziet ook een variatie van allerlei andere producten deze kant opkomen, maar dat is wat minder food-gerelateerd, dat zijn meer de hightech en industriële producten.'

azieChinaEconomieInternationaalMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Buitenlandminister VS gaat China oproepen regels te respecteren

Haven Shanghai weer zo goed als open, maar problemen blijven

'ECB loopt achter de feiten aan'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 92

'Europa staat er heus niet zo slecht voor'

Oekraïne-update woensdag, dag 91

Oerbos gevonden in zinkgat

Magnesium is onmisbaar voor elke sporter

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden