Economie24 apr '17 07:41Aangepast op 24 apr '17 10:54

'Rechthoekige, formica bakken gaan grachten overnemen'

Auteur: BNR Webredactie

Amsterdam pakt de drukte op het water aan. Vandaag verloot de gemeente daarom vergunningen voor rondvaartboten. Er zijn meer aanmeldingen dan er vergunningen te vergeven zijn. Tientallen rederijen vrezen daarom voor hun toekomst.

Foto: ANP
Foto: ANP

Ook voor de kleinere rondvaartondernemers staan forse investeringen op het spel. De nieuwe plannen, waarin boten van veertien meter en langer niet meer welkom zijn, leiden bovendien alleen maar tot méér drukte, zegt Arno Koningstein, eigenaar van Rederij Cruise with Us. 'Ze vinden dat een vlotte en veilige doorvaart wordt belemmerd door die grote boten. Maar als die rijen toeristen op de kades op veertienmeterbootjes moeten zitten, dan moet je heel veel kleine bootjes neerleggen.'

Marktwerking

Vandaag staat het voortbestaan voor Cruise with Us op het spel, benadrukt Koningstein. 'We kunnen onze vaste lasten en personeel niet meer betalen, want soeverein is onze grootste inkomstenbron.' Van een zuivere marktwerking is volgens Koningstein dan ook geen sprake. 'Ook de taxiwereld zou verbeteren, maar die is verslechterd; daar is het helemaal niet goed mee gegaan. Wij vrezen dat het met de rederijen en de drukte op de grachten heel erg slecht gaat worden voor de Amsterdammers.'

Unesco

Het gaat niet alleen om economische aspecten, zegt Koningstein, want ook het pittoreske Unesco-plaatje krijgt te lijden onder de nieuwe regels, waarschuwt Koningstein. 'Als je een boot voor tien jaar wilt bouwen, wordt het een polyester formica-achtig schip, want mooi teakhout kun je in tien jaar niet terugverdienen. Bovendien willen ze zoveel mogelijk mensen in die boten proppen, dus je krijgt van die rechthoekige bakken. Misschien hebben we de vergunning, maar dan krijg ik na tien jaar wéér een loterij.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen