
Eindelijk komt hij er: de Johan Cruijff ArenA. Dat het nog zo lang duurde, is eigenlijk niet gek. 'De aandeelhouders, de sponsors, Ajax, het stadion zelf, de gemeente Amsterdam, allemaal hebben ze belang bij de naam van het stadion. Die moesten daar echt wel even over praten’, legt Beerthuizen uit. Want ook artiesten als Beyoncé en Coldplay willen graag een mooi optreden geven in de voetbaltempel.
Normaal gesproken is er een commerciële waarde; je kunt de naam van het stadion verkopen aan een partij, zegt Beerthuizen. Maar of er nog mogelijkheden zijn voor een sponsornaam in de Johan Cruijff Arena? 'Ik kan me voorstellen dat de erfgenamen van Cruijff dat niet willen, maar ik las dat dat op dit moment geen punt is. Ook weet ik niet wat de afspraken daarover zijn.' Gisteren zei Carole Thate, die het Cruijff-erfgoed mede namens de familie beheert, dat de 'erven Cruijff' ermee kunnen leven als uit commerciële overwegingen besloten wordt de naam Cruijff te combineren met een sponsornaam.
Lees ook: 'Onduidelijkheid over Cruijff ArenA duurt wel erg lang'
Extra waarde voor sponsors
Beerthuizen vraagt zich af of we een eerbetoon aan zo’n grote speler wel in geld móeten willen uidrukken. 'Als je KPN, Grolsch of ABN AMRO bent, vind je het ook prachtig dat het stadion vernoemd is naar deze man. Een sponsorship kan hierdoor ook meer waard geworden zijn.'
Ajax kan nu misschien geen grote naamgever meer binnenhalen, maar dat hebben ze in de twintig jaar van het bestaan van de ArenA ook niet gedaan. Wat dat betreft lijkt het dus geen commerciële ramp. 'En als het EK er straks wordt gehouden, of bij Champions League-wedstrijden, is het natuurlijk prachtig als er gespeeld wordt in 'De Johan Cruijff Arena'.'
Dirk Kuyt Stadion
Of we binnenkort nu ook een Dirk Kuyt Stadium kunnen verwachten in Rotterdam? 'Ik denk dat ze het geld daar hard nodig hebben om de hele financiering rond te krijgen. Ik verwacht dat dat een commerciële naam zal krijgen.'