Economie27 apr '17 21:05

Wordt Spotify de Netflix van muziekstreaming?

Auteur: Judith Laanen

Nu er voor het eerst meer muziek gestreamd wordt dan platen fysiek verkocht, is de strijd tussen de muziekdiensten echt begonnen. Dat blijkt uit cijfers van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI). Maar wie zal de strijd winnen?

Foto ANP
Foto ANP

'Zoals het er nu naar uitziet liggen Spotify en Apple er het beste voor', denkt Atze de Vrieze, muziekjournalist bij VPRO-platform 3voor12. 'Maar omdat die diensten zo op elkaar lijken zou het ook zomaar kunnen dat er over een paar jaar een hele andere dienst komt. Het gaat vooral om het idee dat goed werkt.'

Het is dus wachten op de eerste grote overname. 'Ik ben heel benieuwd hoe sterk de positie van Spotify is. Is het als merk groot genoeg om veilig te zijn tegen overnames van, pak 'm beet, Facebook, als die het ook op z'n heupen krijgt en in deze markt wil?'

Spotify als label?

In de praktijk gaan wel vaak merken failliet, zegt Tim Poulus, analist bij Telecompaper. 'Op een goed moment had je Rdio van de Skype-oprichters, maar die is inmiddels ook ter ziele. Die grote consolidatie blijft gewoon uit. Waar dat aan ligt, durf ik niet te zeggen, maar misschien is het een kwestie van tijd?'

Als er dan een overname komt, wapen je je daartegen door je nog beter te onderscheiden van je concurrentie. Sommige grote artiesten, zoals de Amerikaanse zangeres Taylor Swift, zijn bijvoorbeeld alleen op bepaalde streamingdiensten te beluisteren. Maar die maken niet het verschil, denkt De Vrieze. 'In de videodiensten hebben aanbieders hun eigen exclusieve producten die door de dienst zelf gemaakt zijn. Dat is onvergelijkbaar met de muziekdiensten. Ik kan me wel voorstellen dat ze zich als financier van het product zullen opwerpen, dat ze een rol als label overnemen. Dan krijg je een andere situatie.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen