Economie28 apr '17 13:22Aangepast op 28 apr '17 20:03

Slapende rekenkamers 'punt van irritatie'

Auteur: Judith Laanen

De financiën van gemeenten zijn vaak een puinhoop en dat werkt bureaucratie en verspilling in de hand, zegt Jan de Ridder, landelijk voorzitter van de vereniging voor Rekenkamers en directeur van de Amsterdamse Rekenkamer.

De Algemene Rekenkamer. ANP
De Algemene Rekenkamer. ANP

Hij concludeerde dat de boekhouding van Amsterdam gebrekkig en ondoorzichtig is. De boekhouding van Amsterdam is een puinhoop, klaagt de Amsterdamse Rekenkamer, die eerder al ontdekte dat de hoofdstad 183 miljoen euro meer uitgeeft dan begroot aan het inhuren van externe krachten.

'Hou rekening met borgen van kennis bij inhuren externen'

De Ridder signaleert twee problemen: de gemeente wil iets en realiseert dat niet, en dat externe inhuur af en toe noodzakelijk is. Omwille van het ‘borgen van kennis’ is het volgens hem dan ook goed als gemeentes ‘beter en systematischer na te denken over het soort kennis dat in dienst wordt genomen’. ‘Zoals bij de Noord-Zuidlijn, waar rond de 90 procent externe inhuur is, dan loopt die kennis zo weer weg. Dat kan voor gemeente heel vervelend zijn.’

 

Slapende rekenkamers: 'punt van irritatie'

Nog een punt van zorg zijn slapende rekenkamers, oftewel rekenkamers die er wel zijn maar niks doen. ‘Iedere gemeente en provincie moet een rekenkamer hebben. Alleen is er in de wet niks geregeld over budget. In een aantal gemeentes zijn dus rekenkamers zonder budget. Dan kun je niks doen. De minister heeft al een aantal keer een boze brief geschreven naar dat soort rekenkamers maar dat helpt niet echt. We zijn nu in overleg met gemeentes, de Vereniging van Nederlandse Gemeentes en Raadslid.nu om te kijken naar normering. Dat je laat zien wat een normaal soort budget zou zijn voor een rekenkamer.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen