Waarom zijn deze producten zo duur?
Sta je wel eens in de supermarkt of een winkel en denk je: verrek, waarom is die zalm zo duur geworden? Of: waarom betaal ik toch zoveel voor een flesje parfum? BNR duikt in het verhaal achter vier opmerkelijke prijskaartjes.
Zalm
Eén van de producten waarvan de prijs toch regelmatig verrast bij de kassa, is zalm. 'Zalm wordt onbetaalbaar', kopte de Telegraaf een maand terug nog. Volgens Jakob van Doorn van Vishandel Jan van As in Amsterdam, komt het door een tekort aan zalm op de wereldmarkt:
Parfum
Hoe kan het toch dat je meer dan zeventig euro betaalt voor de inhoud van een half borrelglaasje met een geurtje? Omdat we voor een groot deel de marketing en reclame betalen die ons overhalen zo'n parfum te kopen, zegt onafhankelijk geurexpert Tanja Deurloo van Annindriya. En we verbinden ook deels emotionele waarde aan een parfum:
Noten
Barbara Niemans, secretaris bij de branchevereniging voor notenhandelaren NZV, zegt dat het heel simpel is dat pistachenootjes zo duur zijn nu: 'Het komt door vraag en aanbod.'
Rolex
Een beetje fatsoenlijke Rolex kost tegenwoordig tussen de 4.500 tot 54.200 euro. De horloges zijn de afgelopen jaren nog veel verder in prijs gestegen. En waarom? Omdat het kan. ‘De vraag is heel erg groot’, weet Bernard Werk, eigenaar horloge-magazine Watching.nl. ‘Een Rolex is niet duur, het kost gewoon veel. Het is zelfs zo dat wanneer er nu een nieuwe Rolex uitkomt, mensen nog steeds bereid zijn om meer te betalen dan nu al betaald wordt’, vervolgt hij.