
Binnen een conglomeraat had Fugro dergelijke schommelingen beter kunnen opvangen, vreest Bender, en bovendien: met minder zorgen over de financiering. 'Die hebben ze nu overigens ook niet; ze zitten ruim binnen de convenanten van de bank, maar laten we wel wezen: ze maken verlies en kunnen hiermee een negatieve kasstroom krijgen. En dat is toch wel zorgelijk voor het bedrijf.' Maar zijn er dan nog perspectieven voor een overname door Boskalis? 'Ik denk dat Boskalis-CEO Peter Berdowski gaat kijken of de bodem nog een stukje lager kan liggen dan die nu ligt.'
Goede zeebenen
Want je moet wel goede zeebenen hebben om deze rit met Fugro te doorstaan, zegt Bender. Vooral de wankele divisie Zee en Geoscience krijgt het zwaar voor de kiezen, met omzetdalingen tot 30 procent. 'Daar is eigenlijk niet tegen op te werken. Het hangt in sterke mate af van de ontwikkeling van de olieprijs, omdat dát hun grote divisie is voor de maritieme tak. Die afhankelijkheid is zó groot dat ze echt wel olieprijzen boven de 70 dollar per vat nodig hebben voordat het interessant wordt om nieuwe olievelden op zee te verkennen.'
Lees ook: Boskalis sluit nieuwe poging overname Fugro niet uit
Fugro koopt een bootje
Alleen Fugro's landdivisie kent nog een marginale omzetgroei, maar die is grotendeels te danken aan enkele 'mooie, prestigieuze' opdrachten, zegt Bender. En, oh ja: ze kopen een bootje! Of, in beurstaal: ze oefenen een optie uit die ze hadden op één van de schepen die ze al in operatie hebben. 'Ze hebben de rekensom gemaakt en het is goedkoper om het schip te kopen dan om het te blijven charteren. Je kunt zeggen dat ze hun vloot nog iets uitbreiden, maar over all is het natuurlijk een hele zware tijd voor Fugro.'