'Beperken handbagage kan rijen Schiphol fors verkorten'
De toenemende opstoppingen bij de security lanes op Schiphol kunnen aanzienlijk worden verlicht door bagage voor een groot deel voor de passagiers uit te sturen. Dat bepleit Sicco Santema, hoogleraar marketing en ketenmanagement aan de TU Delft.
Aan de TU Delft wordt hard nagedacht over andere manieren om tijd te besparen, bijvoorbeeld door mensen en bagage sneller het vliegtuig in te krijgen. Zo moeten de vlucht binnen Europa met een uur verkort worden. Binnen het Europese project Pass Me wordt gekeken hoe de passagierservaring kan worden verbeterd, zegt onderzoeker Katinka Bergema van de TU Delft tegen verslaggever Hugo Reitsma. 'Daar is deur-tot-deur-bagageservice een belangrijke in; we denken dat we een hele hoop reistijd kunnen besparen.'
Een stuk lichter
Want waar de discussie zich concentreert zich op de security-poortjes, kost ook het afgeven en inchecken van koffers kost een heleboel tijd, zegt Santema. 'Één van de onderzoeken die wij doen in het kader van ons Europese project gaat over handbagage. De belangrijkste oplossing die naar voren komt is dat passagiers hun bagage vanaf huis verzenden naar hun bestemmingen. Dat bespaart heen en weer een uur wachttijd en dat is een oplossing die net zo duur is als een koffer meenemen en het reizen wordt er een stuk lichter van.'
Als je het er als passagier voor over hebt om twee dagen van tevoren je bagage mee te sturen met een parcel service als UPS, TNT of PostNL, heb je als bijkomend voordeel dat de hit rate - de hoeveelheid koffers die aankomt - juist omhoog gaat. 'Die bedrijven zijn gespecialiseerd in het behandelen van pakketten en je koffer wordt dan een pakket.' Daarnaast wordt Op Rotterdam The Hague Airport getest met draaideuren waarin een scanning gebeurt. 'Dat is een veel makkelijker vliegveld, waar je beter kunt waarnemen wat er gebeurt.'
Per luchtvaartmaatschappij
De grotere hoeveelheden handbagage leiden inderdaad tot langere rijen bij de security check, beaamt Frank Allard, voorzitter van Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland. Toch is het lastig om dat centraal te regelen, meent hij. 'Wat men daarvoor rekent is beleid per luchtvaartmaatschappij; de bagagevrijdom in de cabine is afhankelijk van de maatschappij.'