BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

'Beperken handbagage kan rijen Schiphol fors verkorten'

  • Thijs Baas
woensdag 3 mei 2017, 17:05
'In de VS is de capaciteit vaak veel groter dan het aantal reizigers'

De toenemende opstoppingen bij de security lanes op Schiphol kunnen aanzienlijk worden verlicht door bagage voor een groot deel voor de passagiers uit te sturen. Dat bepleit Sicco Santema, hoogleraar marketing en ketenmanagement aan de TU Delft.

Foto; ANP
Foto; ANP

Aan de TU Delft wordt hard nagedacht over andere manieren om tijd te besparen, bijvoorbeeld door mensen en bagage sneller het vliegtuig in te krijgen. Zo moeten de vlucht binnen Europa met een uur verkort worden. Binnen het Europese project Pass Me wordt gekeken hoe de passagierservaring kan worden verbeterd, zegt onderzoeker Katinka Bergema van de TU Delft tegen verslaggever Hugo Reitsma. 'Daar is deur-tot-deur-bagageservice een belangrijke in; we denken dat we een hele hoop reistijd kunnen besparen.'

Een stuk lichter

Want waar de discussie zich concentreert zich op de security-poortjes, kost ook het afgeven en inchecken van koffers kost een heleboel tijd, zegt Santema. 'Één van de onderzoeken die wij doen in het kader van ons Europese project gaat over handbagage. De belangrijkste oplossing die naar voren komt is dat passagiers hun bagage vanaf huis verzenden naar hun bestemmingen. Dat bespaart heen en weer een uur wachttijd en dat is een oplossing die net zo duur is als een koffer meenemen en het reizen wordt er een stuk lichter van.' 

Katinka Bergema en Suzanne Hiemstra van de TU Delft

 

Als je het er als passagier voor over hebt om twee dagen van tevoren je bagage mee te sturen met een parcel service als UPS, TNT of PostNL, heb je als bijkomend voordeel dat de hit rate - de hoeveelheid koffers die aankomt - juist omhoog gaat. 'Die bedrijven zijn gespecialiseerd in het behandelen van pakketten en je koffer wordt dan een pakket.' Daarnaast wordt Op Rotterdam The Hague Airport getest met draaideuren waarin een scanning gebeurt. 'Dat is een veel makkelijker vliegveld, waar je beter kunt waarnemen wat er gebeurt.'

Per luchtvaartmaatschappij

De grotere hoeveelheden handbagage leiden inderdaad tot langere rijen bij de security check, beaamt Frank Allard, voorzitter van Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland. Toch is het lastig om dat centraal te regelen, meent hij. 'Wat men daarvoor rekent is beleid per luchtvaartmaatschappij; de bagagevrijdom in de cabine is afhankelijk van de maatschappij.'

LuchtvaartMobiliteitSchiphol
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Kabinetsbesluit kost duizenden banen KLM'

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

Duivels dilemma Hoekstra door miljardensteun KLM

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Het coronabeleid schopt de manier van denken in de war

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

Ook raketten moeten worden getest alvorens te vliegen

BREEKT: 'Trump was misschien een rare vogel, maar helemaal niet zo’n slechte president'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play