Economie4 mei '17 11:38

Waakhond houdt totaalpakketten in de smiezen

Auteur: BNR Webredactie

Kartelwaakhond ACM gaat strenger toezicht houden op de markt voor tv, internet en telefonie. Reden is de dominante positie van KPN en VodafoneZiggo op het gebied van totaalpakketten.

ANP
ANP

Dat zegt directeur Telecom Johan Keetelaar van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een interview met het AD. Hij wil vooral voorkomen dat kleinere spelers als Tele2 en T-Mobile worden weggedrukt doordat KPN en VodafoneZiggo totaalpakketten kunnen aanbieden met kortingen en 'gratis' content zoals voetbal, Formule 1 of populaire series.

De ACM wil er zeker van zijn dat consumenten keuze houden uit meer dan twee aanbieders. Dat kan betekenen dat extraatjes geen onderdeel meer mogen uitmaken van het standaardpakket. 'Als Ziggo klanten gratis Max Verstappen en Formule 1 biedt, of een filmkanaal, dan wil ik daar misschien wel tegen optreden', zegt Keetelaar.

Hij noemt het goed dat partijen innovatief zijn. 'Maar het wordt anders als klanten mede daardoor nauwelijks nog overstappen of te veel betalen.' Keetelaar zou liever zien dat aanbieders een eenvoudiger standaardpakket bieden met toevoegingen naar keuze.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen