Economie7 jun '17 07:58Aangepast op 7 jun '17 08:50

'Nationale regelgeving bedreigt eerlijke Europese transportmarkt'

Auteur: BNR Webredactie

De Nederlandse transportsector is booming, met de grootste omzetstijging in zes jaar. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In het eerste kwartaal van dit jaar werd er 5 procent meer verdiend dan in dezelfde periode vorig jaar. Wel is er behoefte aan een eerlijke Europese transportmarkt, zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland.

In alle branches nam in het eerste kwartaal de omzet toe. Verhuizers, die profiteerden van de aangetrokken woningmarkt, en koeriersdiensten stegen met 13 procent het meest. Koeriers bezorgden meer door de toegenomen online bestelde aankopen. In het goederenvervoer steeg de omzet in het eerste kwartaal dit jaar met 8 procent ten opzichte van vorig jaar, de grootste omzetgroei in zes jaar tijd.

Lange internationale ritten

Europa wordt groter en dat brengt onder andere met zich mee dat Oost- en Midden-Europese landen meer grip krijgen op het transport van Nederland naar het buitenland, met 42 procent van de markt. Van oudsher was de buitenlandse concurrentie vooral groot op de langere, internationale ritten, maar de buitenlandse bedrijven zoeken nu steeds vaker hun heil in de markt van de kortere ritten, die nog voor 95 procent in handen van Nederlandse bedrijven is, zegt Van Dijk.

Een eerlijke interne markt is daarom van belang, zegt Van Dijk. Niet voor niets kwam de Europese Commissie met nieuwe wetgeving over het zogenaamde 'mobility package'. 'Daar staan rusttijden in en hoe lang je in andere landen mag rijden. Wij vinden dat heel belangrijk, omdat we in ieder geval een vrije interne markt hebben, maar dat er wel op eerlijke wijze wordt geconcurreerd. Wij hopen dat met de discussie die nu in Brussel gaat ontstaan, de regels zo gaan worden uitgelegd dat die eerlijke markt gaat ontstaan.'

Verhuizers nog in de min

De transportsector is de crisis van 2008 bijna helemaal te boven, meldt het CBS. De totale omzet ligt inmiddels 6 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2008. Vervoer over land steeg met bijna 14 procent ten opzichte van toen. Maar het CBS plaatst een kanttekening bij de verhuizers: in vergelijking met het eerste crisisjaar is de omzet nog altijd 5 procent lager, ondanks de omzetstijgingen van de laatste vier jaar. Ook vervoer over water blijft met bijna 14 procent minder omzet ten opzichte van 2008 achter.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen