Economie15 jul '17 18:03Aangepast op 15 jul '17 23:00

'Branchevervaging bleek funest voor Blokker'

Auteur: Thijs Baas

Het verval van Blokker begon eigenlijk al met het missen van de 'online-boot'. Geen Blokkerbaas slaagde erin het concern de nieuwe tijd in te loodsen. Maar branchevervaging op de retailmarkt bleek wel het grootste pijnpunt voor de winkelketen in huishoudelijke artikelen, zegt Richard Otto, schrijver van het boek 'Blokker: huishoudwinkel in crisistijd', in BNR Zakendoen.

Oud-Blokkerbaas Jaap Blokker (Foto: ANP)
Oud-Blokkerbaas Jaap Blokker (Foto: ANP)

Na een boek over V&D dook Otto in de wereld van Blokker. Wat veroorzaakte de neerwaartse spiraal van het familiebedrijf en zijn er nog uitwegen? Waar ging de legendarische oud-bestuursvoorzitter Jaap Blokker de fout in? Een belangrijke oorzaak is volgens Otto het feit dat vooral het oudere management van het concern te veel vasthield aan de oude succesformule. Blokker-dochter Xenos startte bijvoorbeeld pas in 2015 met een webshop en dan loop je wel stevig achter de feiten aan, meent Otto.

Parel van de winkelstraat

Blokker was als één van de parels in de winkelstraat hoe dan ook de moeite waard om een boek over te schrijven, zegt Otto. Belangrijk element is de aanstelling, destijds, van een neef als nieuwe bestuursvoorzitter - als opvolger van Jaap Blokker. 'Ook Blokker had grote moeite om een opvolger te vinden. Zijn kinderen waren er niet geschikt voor. Dat is op zich ook niet zo gek; als je kijkt wat voor concern het is, dan is het ook wel lastig.'

Uiteindelijk is de weg naar beneden ingezet door een cocktail aan oorzaken, zegt Otto. Jaap Blokker hield wel heel erg vast aan de noodzaak om producten 'te voelen en vast te houden'. Toen vervolgens ook nog zijn neef niet al te serieus bleek te worden genomen door de oude garde in het management, werden alle onlie-ideeën wel heel makkelijk in de kiem gesmoord. 'Dat is iets wat je wel vaker ziet bij bedrijven: er komt een jong iemand binnen met goede ideeën, maar als je verder geen power hebt om ze door te stoten, word je op een zijspoor gezet.'

Schoolagenda's

Opgeteld bij de branchevervaging in de winkelstraten bleek het onmogelijk om met alle vestigingen het hoofd boven water te houden, zegt Otto. 'Albert Heijn gaat ineens schoolagenda's verkopen, maar ook koffiekopjes. Maar ook bij Intratuin en Gamma, waar je vroeger tuinartikelen en spijkers en planken kocht, heb je hele rekken met woonaccessoires. Dat zijn allemaal dingen waar Blokker vroeger het monopolie op had. Het verhaal van Action is bekend, maar ook heel veel andere winkels hebben deeltjes van Blokker overgenomen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen