Economie27 jul '17 11:25

Excelsior draait op transfers en ambassadeurs

Auteur: Jolijn Mes

Gemeten naar begroting is er misschien wel geen club in de Eredivisie die het zo goed doet als Excelsior. Waar doen ze het van?

HH/VI Images
HH/VI Images

Het grote geheim van de club geeft Wouter Gudde, commercieel directeur van Excelsior, snel prijs: 'Het is geheim is dat we met een kleine groep mensen precies binnen lijntjes werken.'

Excelsior was zo’n vijf jaar geleden satellietclub van Feyenoord, wat betekent dat ze zowel sportief als financieel niet 'in control' waren. Daar heeft Gudde met zijn team wat aan gedaan. Inmiddels is Excelsior een volledig zelfstandige club.

Sponsors

Hoewel de club nu elk jaar een speler verkoopt, kwam er toch te weinig geld binnen. Gudde: 'Dus uiteindelijk moest ook het sponsorbestand gaan groeien.' Dat is gelukt: in 2012 was nog een sponsorgroep van 130 bedrijven aan de club verbonden, inmiddels bestaat die groep uit 330 bedrijven.

Die groei wordt bewerkstelligd door één van de kernkwaliteiten van de club, zegt Gudde: 'We zijn een kleine club, maar daardoor heel open en toegankelijk. We hebben geen skyboxen, waardoor alles en iedereen bij elkaar komt en we hebben de focus gelegd op netwerken.'

Mensen met elkaar in contact brengen

Excelsior organiseert daarom elk jaar zo’n vijftien tot twintig activiteiten buiten het voetbal om. 'Die staan allemaal in het teken van mensen met elkaar in contact brengen', zegt Gudde. 'Als je bijvoorbeeld een businesslunch hebt, zorgen wij ervoor dat je vooraf kunt aangeven met wie je graag in contact wilt komen en wij laten van tevoren weten of die andere partij er ook is, en of je misschien naast elkaar aan tafel zit.'

Op die manier creëert de club haar eigen ambassadeurs, zegt Gudde: 'Die ambassadeurs bevelen ons ook weer aan bij hun eigen relaties en zo groeien wij elk jaar.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen