Economie8 aug '17 12:18Aangepast op 8 aug '17 12:49

Vooral Belgische pakketmarkt groeit flink

Auteur: Thijs Baas

PostNL, Bpost en straks Deutsche Post: de grote postbedrijven van Europa openen de boeken. Minder brieven, meer pakketjes, dat lijkt de laatste tijd het credo. Met name de Belgen spelen steeds beter in op de veranderende wereld van de pakketbezorging.

Koen Bender, directeur van Mercurius Vermogensbeheer, ziet de normale postbezorging onverminderd afnemen, met zo'n 6 procent in België en liefst 10 procent in Nederland. Hoe anders is het met de pakketbezorging, waar juist een hoop winst te behalen is, al slagen nog niet alle postbedrijven erin om mee te liften op deze golf van e-commerce. 'Dat heeft waarschijnlijk te maken met het moment waarop ze begonnen zijn met die focus op de pakketjes; in België zie je een groei van 75 procent.'

Acquisities

Niet voor niks ontwikkelen juist de cijfers van Bpost zich zo gunstig - al valt het voor analisten nog licht tegen. Daar staat tegenover dat nog maar 16 procent van de omzet van de Belgische markt uit pakketjes bestaat, tegen ruim 30 procent in Nederland. 'Het wordt steeds meer een markt die verschuift, met de nodige verrassingen. In 2013 was het aandeel PostNL net zoveel waard als een postzegel. De Belgen willen juist groeien door acquisities, waardoor we een verschuiving zien van het traditionele model, maar de postbezorging zal wel blijven.' 

Pakketjes

Postbezorging, zo verwacht Bender, zal voorlopig gewoon stand houden, als beschermde overheidsdienst. Maar voor de groei zijn de postbedrijven vooral aangewezen op de pakketjes. 'Met name de Belgen willen leider worden op de Europese pakketmarkt. Dat getuigt van ambitie, en de staat zit erachter.' Het bedrijf heeft afgelopen jaar veel groei bereikt door overnames en duidelijk is dat ze nog meer grote overnames willen doen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen