Economie21 aug '17 07:38

Rolls-Royce meest populair in nummers

Auteur: Jelle Maasbach

Janis Joplin zong in 1970 over de Mercedes-Benz, een automerk dat later in veel nummers werd bezongen. Maar de afgelopen jaren kunnen veel artiesten maar niet ophouden over een ander merk: Rolls-Royce.

Foto EPA
Foto EPA

Bij Bloomberg hebben ze een leuke klus gehad: ze beluisterden 280 nummers die het tot de Billboard Hot 100 schopten. Daarin zaten ruim 200 merknamen. Het meest populair zijn de automerken. Rolls-Royce gaat aan kop, andere merken die voorbij komen zijn Ferrari, Porsche en Lamborghini.

Rapper Drake heeft het in zijn nummer Portland over de Rolls-Royce Wraith. De auto, met een prijskaartje van 300.000 dollar, is de afgelopen jaren sowieso populair. Het is een van de meest bezongen luxe voertuigen.

Het noemen van een 'Rolls' of een 'Lamb' lijkt gratis reclame, al is niet altijd duidelijk of de hitmakers ook echt gratis rappen over de merken. Wel werd later duidelijk dat zanger Chris Brown in 2008 reclame maakte. Hij zong in Forever over 'double your pleasure, double your fun'. Dat bleek te gaan om een kauwgommerk.

Niet alleen de automodellen zijn vertegenwoordig in de hitjes. Ook drankmerken als Cristal (dure champagne), horlogemerk Rolex of de koptelefoons Beats By Dre (in handen van Apple). Naast die dure spullen was er trouwens ook nog iemand die met een wat betaalbaarder merk aan kwam zetten: KitKat rolde in een van de nummers ook over de tong.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen