Economie31 aug '17 12:10

'Omzetstijging horeca gaat naar thuisbezorgers'

Auteur: Judith Laanen

De omzet van de horeca in Nederland stijgt, en niet zo'n beetje ook. Volgens het CBS is het de grootste omzetstijging in 12 jaar. Maar Koninklijke Horeca Nederland zegt dat niet elke ondernemer daar ook van profiteert.

Foto ANP
Foto ANP

In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de omzet van de horeca met 9 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van de horeca neemt al ruim vier jaar onafgebroken toe. Hotels, restaurants en cafés hadden in het tweede kwartaal van het jaar bijna 2 procent meer omzet ten opzichte van een kwartaal eerder, meldt het CBS. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen steeg volgens het CBS met ruim 0,5 procent.

'Omzetstijging gaat naar thuisbezorgorganisaties'

Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, plaatst bij die stijging graag een kanttekening. 'Omzetstijging betekent niet per se meer rendement voor iedere ondernemer. Dat staat op veel vlakken nog onder druk.'

Zo zijn er om te beginnen grote verschillen tussen ondernemers in de Randstad en de rest van Nederland. Maar er speelt nog een ander probleem, zegt Willemsen. Vooral snackbars, lunchrooms, maaltijdberzorgers en ijssalons doen het goed: daar steeg de omzet met 2,5 procent het meest van alle horeca. Maar dat komt volgens Willemsen vooral doordat mensen steeds meer laten thuisbezorgen. 'En dat is niet alleen fastfood, maar ook allerlei gezonde voedingsconcepten. Veel van die bezorgorganisaties vragen 15 tot 30 procent commissie voor het bezorgen, maar de ondernemer ziet er niets van terug en houdt er niets aan over. De winst gaat dus niet naar de ondernemer.'

'Ondoorzichtig speelveld'

Verder vindt Willemsen een gelijk speelveld van belang in de horeca. Die is vaak ondoorzichtig, met name bij restaurants, zegt hij. Die zagen de groei afvlakken van 3,2 procent in eerste kwartaal naar 1,2 procent in het afgelopen kwartaal. Willemsem: 'We zien dat het aantal maatregelen die ondernemers moeten nemen om te kunnen exploiteren, vanuit de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bijvoorbeeld, wordt steeds scherper. En de horeca heeft te maken met AirDnD, waar mensen zelf thuis diners mee kunnen regelen, zegt Willemsen. 'Daar gelden andere regels of geen regels voor.'

'Blurring prima, maar wel met dezelfde voorwaarden'

Over andere regels gesproken: het zogenaamde blurring, het vermengen van horeca met andere bedrijven zoals het wijntje bij de kapper, is volgens Willemsen ook een doorn in het oog van horeca-ondernemers. Het zal voor hem niet het einde van cafés betekenen, omdat die ook moeten meeveranderen met de consument, maar ook dat moet in een gelijk speelveld gebeuren. 'Het kan niet zo zijn dat men bij de kledingzaak naast mij een rood wijntje drinkt en die kledingzaak vervolgens zegt: ga maar plassen bij de buurman, want die heeft twee gescheiden toiletgroepen waar we als horeca aan moeten voldoen', vindt Willemsen. 'Ik heb het idee dat er meer regels en handhaving zijn gekomen. Prima als anderen dezelfde dingen mogen doen, maar wel onder dezelfde voorwaarden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen