Economie5 sep '17 13:12

Schiphol moet meer kaas verkopen

Auteur: Guido van Diepen

Passagiers geven steeds minder geld uit in de winkels op Schiphol. Sinds 2012 dalen de retail-inkomsten op Schiphol ieder jaar met 2 tot 4 procent, schrijft het FD. Deze week opent de luchthaven de vernieuwde Holland Boulevard.

Museumwinkels en speciale producten zoals Dutch label whiskey in delftsblauwe flessen en mooi verpakte kazen, moeten de klanten weer de winkels in lokken.

Budget passagiers winkelen niet

Johan Schölvinck, managing director van Market Square Consult, adviseert luchthavens over hun retail. Hij ziet een trend. 'Ook op andere luchthavens zie je de verkoop teruglopen', zegt Schölvinck. 'Vooral westerse passagiers kopen liever geen spullen waar ze niks aan hebben. Dan gaan ze liever even naar het restaurant of café. Daar zie je de inkomsten dan ook stijgen. Schiphol is vooral gegroeid door de low budget airlines. Passagiers die budget vliegen winkelen niet.'

Chinezen, Russen en Arabieren

Koopgedrag op vliegvelden is nog steeds vaak impulsief, zegt Schölvinck. 'Maar van de Nederlanders hoeven winkeliers niet heel veel te verwachten. Vliegvelden zetten vooral in op Chinezen, Russen en Arabieren. Schiphol moet zich echt onderscheiden door typische Nederlandse dingen te verkopen.'

Gerelateerde artikelen