Economie20 okt '17 06:17Aangepast op 20 okt '17 11:23

'Tragere bezorging online-bestellingen dreigt'

Auteur: BNR Webredactie

De bezorging van internetbestellingen dreigt vertraging op te lopen door een tekort aan pakketbezorgers. Dat zegt Maurice Jacobs, voorzitter van branchevereniging Subco Partners, tegen BNR.

Alleen door de lonen van pakketbezorgers te verhogen en de werkdruk te verlichten kan volgens Jacobs de schade voor de aflevertijden worden beperkt. De consument zal er dan wel rekening mee moeten houden dat de prijzen van de pakketjes omhoog gaan.

Duizenden vacatures

Inmiddels zitten bezorgdiensten als DHL en Sandd en uitzendorganisatie Randstad met duizenden vacatures. Vooral sinds afgelopen jaar loopt het aantal vacatures flink op. DHL zoekt nog vijfhonderd bezorgers, Sandd drieduizend en bij Randstad staan inmiddels vierduizend vacatures open.

de blauwe lijn geeft het aantal vacatures voor chauffeurs aan , de gele lijn het aantal vacatures voor postbodes en postsorteerders
de blauwe lijn geeft het aantal vacatures voor chauffeurs aan , de gele lijn het aantal vacatures voor postbodes en postsorteerders (Randstad)

In het afgelopen kwartaal stonden er bij Randstad 4100 vacatures open voor chauffeurs en ruim 3800 voor postbodes. Dit kwartaal nam het aantal vacatures bij Randstad voor postbodes fors af, maar dat gold ondanks 'gunstige' seizoensinvloeden nauwelijks voor het aantal vacatures voor chauffeurs, dat bleef steken op circa vierduizend. De grootste 'vraaggebieden' voor zowel chauffeurs als postbezorgers zijn Amsterdam en Utrecht.

Het aantal vacatures bij Randstad voor chauffeurs en pakketbezorgers verspreid over Nederland
Het aantal vacatures bij Randstad voor chauffeurs en pakketbezorgers verspreid over Nederland (Beeld: Randstad)

'Klant moet wennen aan langere bezorgtijd'

Tot vertragingen in de bezorging zal het voorlopig niet leiden, denkt Wijnand Jongen van Thuiswinkelen.org. De klant zal eraan moeten wennen dat het wat langer kan duren voordat een pakketje wordt afgeleverd, ténzij die bereid is in de buidel te tasten. 'Ik ga ervan uit dat de post- en pakketbedrijven daar goed op anticiperen en dat ze ervoor zorgen dat het allemaal de komende tijd goed aan gaat komen.'

Het zal de portemonnee én het milieu ten goede komen als mensen bereid zijn soms wat langer op hun pakketje te wachten, zegt Jongen. Daarom is het goed dat consumenten beseffen dat het 'snel, direct en nu' bezorgen van een pakketje geld kost. 'Ik denk dat er de komende tijd wel heel veel aandacht voor komt. Als consumenten ervoor kiezen dat een pakketje wat later mag arriveren, is dat goed voor de consument zelf én het is goed voor het milieu, omdat je dan niet in één rit met een busje één pakketje hoeft te leveren.'

Gratis bezorging

Woordvoerder Ewout Blaauw van DHL zegt dat de bezorgprijs een kwestie van onderhandelen en van vraag en aanbod is, waarbij veel webshops gratis bezorging aanbieden. 'Ik denk dat die positionering inderdaad wel wat aangepast mag worden omdat de bezorging niet gratis kan gebeuren. Wij doen dat als DHL natuurlijk niet gratis. Daar leveren we ook een goede dienst voor. De beleving van het online winkelen wordt voor een deel bepaald door de manier waarop pakketjes thuis worden afgeleverd. Dat is iets wat webshops ook beseffen. Wij doen samen met de webshops ons best om dat ook te realiseren.'

Gerelateerde artikelen