Economie8 nov '17 18:33

‘Bol.com meest logische prooi voor Amazon’

Auteur: BNR Webredactie

Amazon gaat zich nadrukkelijker mengen in de Nederlandse online retailstrijd. Vanaf vandaag kunnen Nederlandse klanten een abonnement nemen waarmee ze voor vier euro de bezorgkosten afkopen. Maar om echt groot te worden in ons land zouden ze een bezorgbedrijf moeten overnemen.

(EPA/FRIEDEMANN VOGEL)

‘Amazon staat normaal gesproken heel groot op de markt’, vertelt Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. ‘In Nederland is er een aantal andere sterke partijen, zoals bol.com, Coolblue en Wehkamp, dat deze positie inneemt. Als ze echt groot willen worden zou een overname van bijvoorbeeld bol.com een logische stap zijn.’

Aantrekkelijk

Dit zou dan gelijk het meest agressieve scenario van de bezorgdienst zijn. Volgens Molenaar hoeven we ons daar nu nog niet druk om te maken: ‘er is momenteel een beperkt aanbod en ze zijn nog niet heel populair.’ Wat wel opvallend is, is dat er steeds meer signalen komen dat Amazon het interessant vindt om naar Nederland toe te komen. Ze verkopen nu ook Nederlandse boeken en betalen met IDEAL is geïntroduceerd.

‘Nederlanders hebben een top of mind-gedachte. Ze kopen vaak bij de top 3 van populaire bedrijven. Als nieuw bedrijf moet je in die top 3 terechtkomen, en dat kost geld en tijd.’ Geld heeft Amazon genoeg: ‘Maar als zij die tijd niet hebben is een overname een logisch scenario.’

Ahold

Bol.com is nu in handen van Ahold, dat de bezorgdienst als investering heeft gekocht. ‘Hier hebben ze veel winst mee gemaakt, maar je kunt je afvragen wat nu nog het belang van Ahold is om bol.com te bezitten.’ Dat Ahold bol.com binnenkort wil gaan verkopen sluit Molenaar daarom niet uit.

Maar Molenaar wil de bedrijven niet bang maken. ‘Ze zijn nu hartstikke goed bezig. Op korte termijn is er geen reden om zich zorgen te maken.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen