Economie15 nov '17 11:39Aangepast op 15 nov '17 12:18

'Op Black Friday kun je je te buiten gaan aan koopjes'

Auteur: BNR Webredactie

De crisis in de detailhandel is definitief voorbij. De omzet is al weer bijna op het niveau van vóór de crisis, zegt Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland, in Zakendoen.

(ANP )

'De economie groeit, de werkloosheid is hard afgenomen, het vertrouwen van de consument is ontzettend hoog, de mensen denken weer na over de toekomst, er wordt weer verhuisd, en dus rolt het geld'. De omzet wordt in het laatste kwartaal nog groter, verwacht Van Golberdinge, met in de feestmand december zelfs 10 procent extra groei in vergelijking met vorig jaar.

Black Friday

Belangrijk voor de omzet zijn de nieuwe feestdagen, het uit China overgewaaide Single's Day, maar vooral Black Friday. De kracht van de Black Friday is, zegt Van Golberdinge, dat het - de naam zegt het al - op een vrijdag valt. Sinterklaas bijvoorbeeld valt elk jaar op een andere dag van de week en is daardoor voor de consument minder herkenbaar. 'Met Black Friday weet je dat je je altijd op de vrijdag vóór Sinterklaas helemaal te buiten kunt gaan aan koopjes.'

Koopzondag

Eerste Kerstdag valt dit jaar op maandag. Dat betekent dat de laatste mogelijkheid om kerstinkopen te doen de zaterdag daarvóór is. Detailhandel Nederland heeft daarom een brief gestuurd naar de gemeenten met de vraag om een speciale koopzondag op 24 december. Het gaat dan om gemeenten die nog geen vaste koopzondagen hebben, zoals Harderwijk en Zwolle. De actie loopt goed: Harderwijk heeft voor het eerst in de geschiedenis een koopzondag toegestaan, juist voor kerst, en Zwolle gaat dat ook doen.

BTW-verhoging

Een andere strijd waar Detailhandel Nederland zich voor blijft inzetten, is die tegen de BTW-verhoging van 6 tot 9 procent. Die pakt vooral nadelig uit voor mensen met weinig koopkracht. 'Het is een in beton gegoten afspraak in het regeerakkoord', realiseert Van Golberdinge zich, 'maar als je zegt 'alles is prima, doet u mij maar', dan weet je zeker dat het er de volgende keer nog eens een keertje bovenop gaat'.

Apart fonds

Een van de ideeën is om een apart fonds te creëren voor de grensgebieden. De BTW-verhoging zal consumenten nog meer prikkelen om bijvoorbeeld sigaretten en benzine over de grens te halen, waar het goedkoper is. En dat pakt nadelig uit voor de kleine winkeliers aan de grens, zegt Van Golberdinge. 'Sommige kleine winkeliers zijn waarschijnlijk niet in staat om de verhoging in de prijs te berekenen, en dat betekent een aantasting van de winstmarge'.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen