Economie16 nov '17 13:24Aangepast op 16 nov '17 13:58

Bel-grage bedrijven op de vingers getikt

Auteur: Marjan van den Berg

Het aantal meldingen van ongewenste telefoontjes door bedrijven neemt weer toe. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 16 bedrijven die veel klachten veroorzaken, laten weten dat zij hun leven moeten beteren, anders kunnen zij een boete verwachten.

(Hollandse Hoogte / Spaarnestad Photo)

De klachten kwamen vooral van consumenten die bij het Bel-me-niet Register staan ingeschreven en toch werden gebeld. Bedrijven mogen dat niet doen, tenzij het om (voormalige) klanten gaat. Die regels bestaan al lang, zegt Saskia Bierling van de ACM. Toch doen consumenten weer vaker melding van ongewenste telefoontjes door bedrijven.

'Bedrijven willen heel graag de telefoon als verkoopkanaal kunnen blijven inzetten, maar dan is het wel van belang dat ze zich aan de regels houden', zegt Bierling.

Ze vertelt dat bedrijven ook vaak in contact treden met een consument nadat diegene op internet gegevens heeft achtergelaten, bijvoorbeeld bij het invullen van een enquête. 'Dat wil niet zeggen dat je daarmee toestemming geeft om gebeld te worden als je dat niet expliciet gevraagd wordt, maar dat is wel vaak zoals het werkt: dat bedrijven dat soort middelen inzetten om adresgegevens van consumenten te achterhalen. En als je daar een telefoonnummer achterlaat, zul je vaak zien dat je gebeld gaat worden. Dat zijn dingen waar ook consumenten zich bewust van kunnen zijn. Als ze dat niet willen, is het belangrijk dat ze dat soort dingen dus niet doen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen