Zakendoen5 dec '17 12:09Aangepast op 5 dec '17 13:35

Hoe goed of slecht doet Hudson's Bay het na drie maanden?

Auteur: Judith Laanen

Drie maanden geleden opende warenhuisgigant Hudson's Bay het eerste filiaal in Nederland. De plannen zijn nog steeds ambitieus en na tien winkels dit jaar willen ze volgend jaar nog vijf winkels openen. Hoe gaat het met de winkelketen na de veelbesproken start?

'Het is nog niet af'

Maar zo'n nieuwe winkelketen lanceren valt nog niet mee, ziet ook Jan Huisman, retaildeskundige en oud-directeur van De Bijenkorf. 'De start van Hudson's Bay was minder goed dan verwacht. Het is nog niet klaar, dat is duidelijk.' Volgens Huisman beperkt de keten zichzelf door de locaties en is een grote strategische fout gemaakt in het openen van een extra winkel en niet genoeg inzetten op de webshop. 'Die ziet er niet uit.'

'Te duur, te beperkte keuze'

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan de businessuniversiteit Nyenrode, ziet dat er te weinig mensen in de winkels zijn en 'de mensen díe binnen zijn, zijn er te kort.' Ook het assortiment is te duur en te beperkt. Daarbij mist de beleving, wat klanten nu willen van winkels. 'Online is convenience, offline is beleving. Dus je gaat bijna niet meer voor het gemak naar die winkels.' Dat met elkaar verenigen is lastig, zegt ze. Ook zou de keten inzetten op social media, dat laten ze volgens haar liggen. 'En 15 winkels openen op korte termijn is een huzarenstukje.'

Bekijk deel 2:


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen