Economie19 dec '17 08:46

Consument kent garantierechten onvoldoende

Auteur: Wesley Schouwenaars

Ruim een kwart van de consumenten heeft weleens gedoe gehad om aanspraak te maken op de garantie van een product. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Veel consumenten weten ook niet wat hun rechten precies zijn.

Joyce Donat van de Consumentenbond zegt dat er nog altijd een misverstand bestaat over het verschil tussen de fabrieksgarantie en de wettelijke garantierechten. 'De fabrieksgarantie is feitelijk een cadeautje is van de fabrikant. Je hebt ook wettelijke garantierechten. Dat betekent dat je recht hebt op garantie, zolang je er gevoegelijk van uit mag gaan dat een product het doet.'

De Consumentenbond hoort veel klachten van mensen die onderzoekskosten of de reparatie moeten betalen terwijl ze recht op garantie hebben. Ook worden consumenten vaak zonder pardoen doorgestuurd naar de fabrikant, terwijl de verkoper in eerste instantie verantwoordelijk is.

Winkeliers die zich niet aan de afspraken houden worden door de Consumentenbond aangesproken. 'Daar worden wel stapjes gemaakt. Het grootste probleem is dat de consumenten niet zijn rechten kent, dan van het kluitje naar het riet wordt gestuurd en niet weet hoe dan het recht moet worden gehaald.' Volgens Donat koopt vijftien procent van de ondervraagde consumenten liever een nieuw product dan dat ze achter hun garantie aan willen gaan.

Gerelateerde artikelen