Al 125 jaar lang chocoladeletters op de voorpagina
De Telegraaf bestaat 125 jaar. Reden voor een feestje, zou je zeggen, maar de krant beleeft roerige tijden. Een dalende oplage, twijfels over de strategie en een bittere overnamestrijd zorgen niet bepaald voor een feeststemming.
Dalende oplage
Overleeft De Telegraaf de volgende 125 jaar? Piet Bakker, lector crossmedia aan de Hogeschool Utrecht, ziet de toekomst somber in. 'De Telegraaf moet blij zijn als ze de eerstvolgende 25 jaar halen. Dit geldt niet alleen voor hen, maar eigenlijk voor alle kranten.' Sinds 2000 verloor De Telegraaf de helft van haar lezers en de huidige oplage ligt nu rond de 380-duizend kranten. Kranten moeten een digitale overgang gaan maken volgens Bakker. 'Het zou best kunnen dat het merk nog blijft bestaan, maar ik betwijfel of het nog in krantenvorm zal zijn.'
Bittere overnamestrijd
De Telegraaf gaat nu verder onder de vleugels van het Belgische Mediahuis. Volgens Bakker is dat een van de beste dingen die de krant hadden kunnen overkomen. 'Een groot verschil met de vorige eigenaar, John de Mol, is dat Mediahuis al in het nieuws zit. John had veel invloed bij De Telegraaf, maar er veranderde niet veel.' Dit leidde tot veel verzet tegen De Mol. 'Mediabedrijven zoals De Persgroep en Wegener hebben goede ervaringen met Mediahuis. Dus dat zal voor verandering en rust zorgen.'
Strategie
Afgelopen jaren verschilden de strategische keuzes sterk. Eerst wilde het blad inzetten op sterke merken, zoals Privé en de Financiële Telegraaf. Daarna wilde de krant graag weer inzetten op online. Toch is de nieuwe strategie volgens Bakker niet heel ingewikkeld. 'Men probeert de kranten weer in rustig vaarwater te krijgen, maar dit resulteert zeker niet in meer lezers.' Elke krant moet daarom de digitale overgang gaan maken. 'De nieuwe strategie zal dus moeten gaan over het vormgeven van deze overgang', zegt hij.