Muziek geeft je commercial een heel ander beeld
Het belang van muziek onder reclames valt niet te onderschatten. Beelden kunnen voor zich spreken, maar pas als ze ondersteund worden door de juiste sound, komen ze optimaal tot hun recht. Reclameblad Adformatie organiseert daarom jaarlijks de Reclamemuziek Top-20.
Hoewel Nederland de weelde kent van relatief veel goede, internationale muziekbedrijven, is muziek bij veel campagnes toch een sluitpost, zegt Bas Welling van WeFilm. 'In die zin was de winnaar van vorig jaar daar wel een ontzettend goed voorbeeld van: YoungCapital maakte een commercial die met name dankzij de begeleidende muziek het hele bestaande beeld van het uitzendbedrijf op zijn kop zetten, met dank aan Paul Geusebroek van Indie Amsterdam.
Ook de nieuwe top-3 geeft een inkijkje in de meest indrukwekkende reclamemuziek van Nederlandse bodem.
1: McDonald's: McDonald's Maestro
'Deze film gaat over een willekeurige bezoeker die een vestiging binnenkomt en een Maestro Burger bestelt. Daar hoort een orkest bij, dus in het theater ernaast zit een zestigkoppig symfonisch orkest die live een compositie meespeelt en zo de persoon begeleid in haar gang. Er vind een soort interactie plaats tussen de McDonald's-vestiging en het theater waar het orkest zit.'
2: Plus: Goed eten is samen eten
Plus heeft gekozen voor 'To Build A Home' van The Cinematic Orchestra: een nummer uit 2007, speciaal gelicenseerd voor deze commercial. 'Interessant is dat het eigenlijk heel rustig begint. Op een gegeven moment komt het een beetje op speed en dat is het moment dat het meisje een plannetje verzint om haar gescheiden ouders weer samen te brengen.'
3: Ford: Unconditional love
De muziek is van Niels den Otter en Guido Maat. 'In de film tonen zen een Ford Focus, die misschien al decennia meegaat. De automonteur ziet de geschiedenis van het intense leven van die auto voor zich. De strings maken dat je geboeid blijft kijken naar de film.'