'Techreuzen moeten verplicht data delen'
Techreuzen als Google, Facebook, Apple en Amazon moeten verplicht hun data delen met nieuwkomers en concurrenten. Daarvoor pleiten wetenschappers en onderzoeksbureau TNO vandaag in een hoorzitting in Tweede Kamer. De techbedrijven dreigen anders te machtig te worden, waarschuwen de wetenschappers.
De Oostenrijkse hoogleraar internetregulering Viktor Mayer-Schönberger van Oxford University beschreef in zijn boek De data-economie, dat eerder deze maand uitkwam, al de revolutie van digitale data en de gevolgen die die revolutie kan hebben voor de economie en de politiek. Mayer-Schönberger, een wereldwijde autoriteit op het gebied van de data-economie en veelgevraagd adviseur van bedrijven en overheden, voorziet een revolte die vergelijkbaar is met de eerste industriële revolutie, meldde hij eerder in gesprek met NRC.
Tom Ottervanger, hoogleraar Europees recht - in het bijzonder mededingingsrecht - aan de Universiteit van Leiden, zegt dat er op zich niets mis is met grote bedrijven die macht hebben. 'Het gaat er om hoe die macht gebruikt wordt. Daar wordt de laatste tijd veel onheil over gesproken. Ze zouden de innovatie remmen en ons denken zouden beïnvloeden, noem maar op.'
Het verplicht delen van data met concurrentie zou die macht als het ware kunnen intomen. 'Dat is niet om de concurrenten te beschermen, maar de consument', legt Ottervanger uit. 'Het is vanuit het mededingingsrecht echter nogal wat om bedrijven, die met heel veel inspanning iets hebben opgebouwd, de vruchten te laten delen met nieuwkomers.'
Er zijn argumenten om die verplichte datadeling af te dwingen, maar die liggen vaak heel ingewikkeld, zegt Ottervanger. Hij verwacht dan ook dat het lastig wordt om de techbedrijven te verplichten al hun data te delen.