BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

Succesvol KLM zit niet te wachten op Italiaanse minnares

  • Jelle Maasbach,
  • Thijs Baas
vrijdag 16 februari 2018, 12:20 Update: vrijdag 16 februari 2018, 14:58

Mede door gunstige economische omstandigheden en een nog altijd relatief lage olieprijs heeft Air France-KLM de resultaten flink kunnen verbeteren. Doorgaan op de ingeslagen weg is het credo, zegt topman Pieter Elbers. En daar heeft hij een nieuwe partner, in de vorm van Alitalia, niet voor nodig.

Foto: ANP

Want zoals Elbers het zegt: 'Een huwelijk met twee is al redelijk complex. We hebben een goede samenwerking met Alitalia op de Noord-Atlantische routes. Alitalia is onderdeel van de Noord-Atlantische joint venture. Vanuit Air France/KLM Holding is eerder de statement gemaakt dat er geen bod is uitgebracht op Alitalia. Ondertussen gaat de samenwerking nog wel gewoon door en dat is het eigenlijk, op dit moment.'

Ook beleggers lijken niet erg gecharmeerd van Italiaanse avances, zegt economieredacteur Thom Opheikens. De daling van het aandeel lijkt nauwelijks terug te voeren op de jaarcijfers, al vielen die voor beleggers wellicht iets tegen. 'Als klap op de vuurpijl berichtte een Italiaanse krant vandaag dat er volgende week een gesprek gepland is met het failliete Alitalia en daar zitten beleggers totaal niet op te wachten.' Niet zo gek, als je bedenkt dat de maatschappij al sinds halverwege de jaren '90 in financiële problemen verkeert. 'Het heeft sinds de oprichting nooit winst gemaakt.'

Stijgende omzet

De operationele winst van Air France-KLM steeg afgelopen jaar met ruim 60 procent tot 1,5 miljard euro, een historisch record. Van dat bedrag nam KLM met ruim 900 miljoen euro opnieuw het leeuwendeel voor zijn rekening. Door een toename van het aantal passagiers, een stijgende omzet en een forse afbouw van de schuld staat de maatschappij er goed voor, constateert ook Elbers. 'We zijn een aantal jaren geleden begonnen met een strategie van kosten besparen en investeren anderzijds. Zoals altijd met strategieën duurt het even voordat je de effecten ziet.'

Die effecten beginnen steeds zichtbaarder te worden, zegt Elbers, ook bij de Air France-tak. 'Net als bij KLM is er bij Air France nog wel een aantal uitdagingen om ook de winstgevendheid de goede kant op te krijgen. Er is een aantal initiatieven genomen om het personeelsbestand aan te passen. Inmiddels wordt ook bij Air France hard gewerkt aan digitalisering. Een heel aantal van de initiatieven die wij genomen hebben, nemen ze ook bij Air France.'

Achteroverleunen

Elbers heeft goede verwachtingen dat de strategie die is ingezet zijn vruchten blijft afwerpen. Het grote gevaar komt 'van buiten', waarschuwt hij. 'Op Schiphol willen we doorgroeien, maar daar lopen we aan tegen de grenzen die met de politiek zijn afgesproken. Daarnaast is het verleidelijk om te denken dat we na de crisis achterover kunnen leunen, maar zolang anderen wolkenkrabbers bouwen moeten we vooral op dezelfde weg doorgaan met investeren en onze positie op het wereldtoneel behouden. Daar mogen we als klein land ontzettend trots op zijn.'

Air France-KLMAlitaliaBeursEconomieKLM
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Keijzer: OMT geeft kabinet advies over terrassen

Liveblog | Volgende maand corona-zelftests voor bedrijven

Opinie | De Juichprofeetjes van het vaccin

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De Juichprofeetjes van het vaccin

Het Koninkrijk van de Zaag

Waarom Volvo voor een nieuwe strategie kiest

Beleggen in Hollands glorie passé?

Rijtest | Audi RS e-tron GT

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play