Economie16 feb '18 12:20Aangepast op 16 feb '18 14:58

Succesvol KLM zit niet te wachten op Italiaanse minnares

Auteurs: Jelle Maasbach en Thijs Baas

Mede door gunstige economische omstandigheden en een nog altijd relatief lage olieprijs heeft Air France-KLM de resultaten flink kunnen verbeteren. Doorgaan op de ingeslagen weg is het credo, zegt topman Pieter Elbers. En daar heeft hij een nieuwe partner, in de vorm van Alitalia, niet voor nodig.

Want zoals Elbers het zegt: 'Een huwelijk met twee is al redelijk complex. We hebben een goede samenwerking met Alitalia op de Noord-Atlantische routes. Alitalia is onderdeel van de Noord-Atlantische joint venture. Vanuit Air France/KLM Holding is eerder de statement gemaakt dat er geen bod is uitgebracht op Alitalia. Ondertussen gaat de samenwerking nog wel gewoon door en dat is het eigenlijk, op dit moment.'

Ook beleggers lijken niet erg gecharmeerd van Italiaanse avances, zegt economieredacteur Thom Opheikens. De daling van het aandeel lijkt nauwelijks terug te voeren op de jaarcijfers, al vielen die voor beleggers wellicht iets tegen. 'Als klap op de vuurpijl berichtte een Italiaanse krant vandaag dat er volgende week een gesprek gepland is met het failliete Alitalia en daar zitten beleggers totaal niet op te wachten.' Niet zo gek, als je bedenkt dat de maatschappij al sinds halverwege de jaren '90 in financiële problemen verkeert. 'Het heeft sinds de oprichting nooit winst gemaakt.'

Stijgende omzet

De operationele winst van Air France-KLM steeg afgelopen jaar met ruim 60 procent tot 1,5 miljard euro, een historisch record. Van dat bedrag nam KLM met ruim 900 miljoen euro opnieuw het leeuwendeel voor zijn rekening. Door een toename van het aantal passagiers, een stijgende omzet en een forse afbouw van de schuld staat de maatschappij er goed voor, constateert ook Elbers. 'We zijn een aantal jaren geleden begonnen met een strategie van kosten besparen en investeren anderzijds. Zoals altijd met strategieën duurt het even voordat je de effecten ziet.'

Die effecten beginnen steeds zichtbaarder te worden, zegt Elbers, ook bij de Air France-tak. 'Net als bij KLM is er bij Air France nog wel een aantal uitdagingen om ook de winstgevendheid de goede kant op te krijgen. Er is een aantal initiatieven genomen om het personeelsbestand aan te passen. Inmiddels wordt ook bij Air France hard gewerkt aan digitalisering. Een heel aantal van de initiatieven die wij genomen hebben, nemen ze ook bij Air France.'

Achteroverleunen

Elbers heeft goede verwachtingen dat de strategie die is ingezet zijn vruchten blijft afwerpen. Het grote gevaar komt 'van buiten', waarschuwt hij. 'Op Schiphol willen we doorgroeien, maar daar lopen we aan tegen de grenzen die met de politiek zijn afgesproken. Daarnaast is het verleidelijk om te denken dat we na de crisis achterover kunnen leunen, maar zolang anderen wolkenkrabbers bouwen moeten we vooral op dezelfde weg doorgaan met investeren en onze positie op het wereldtoneel behouden. Daar mogen we als klein land ontzettend trots op zijn.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen