Economie2 mrt '18 15:22Aangepast op 3 mrt '18 18:24

Banken werken actief samen met FIOD

Auteur: Anne Myrthe Korvinus

Nederlandse banken wisselen steeds vaker kennis en informatie over verdachte transacties uit met de FIOD, de Belastingdienst en het Openbaar Ministerie. Dat schrijft het Financieele Dagblad. ABN Amro heeft zelfs tijdelijk een aantal werknemers geruild met de FIOD, om elkaar inzicht te geven in opsporingsmethodes.

De bankensector staat onder grote druk om iets te doen tegen witwassen. De banken lopen achter in kennis om het probleem aan te pakken, terwijl het risico en de gevolgen voor hen enorm zijn. Als blijkt dat ze witwassen faciliteren, krijgen ze enorme boetes.

Reden voor ABN Amro om personeel uit te wisselen. 'De gedachte is dat banken kunnen leren van de FIOD. Ieder is nu op eigen houtje bezig met het bestrijden van witwasrisico's', zegt Vasco van der Boon, journalist bij het Financieele Dagblad.

Het is de eerste nauwe samenwerking tussen de opsporingsdienst en een bank. 'Het is volgens de Nederlandse Vereniging van Banken veel efficiënter als banken, FIOD en de Belastingdienst hun kennis bundelen zodat het minder vaak mis gaat.'

Als het misgaat, gaat het goed mis

Een bank kan in grote problemen komen als het fout gaat. 'Het risico en de gevolgen voor een bank zijn enorm', vertelt Van der Boon. Zo heeft Rabobank 298 miljoen euro boete betaald omdat de bank een falend witwasbeleid in de Verenigde Staten had. Daarnaast ligt ING onder een vergrootglas bij het Openbaar Ministerie. Die bank zou structureel niet goed controleren waar het geld van klanten vandaan komt.

Lees ook: 'Fraudezaken tonen breed falende compliance bij ING'

Niet over schouders meekijken

Het idee dat het voor klanten van de bank onprettig zou zijn dat de FIOD meekijkt, lijkt Van der Boon onwaarschijnlijk. 'Het is niet zo dat de FIOD-rechercheur over de schouders van bankiers meekijkt bij individuele transacties die ze doen. Bovendien zijn er allerlei wettelijke regels die dat verbieden.'

Het gaat bij de samenwerking om efficiëntie en het uitwisselen van kennis, zodat het risico op verkeerd geld vermindert. 'Bovendien, de klanten die weggaan omdat de FIOD meekijkt zijn misschien niet de klanten die je als bank wilt houden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen