Koopzondag steeds vaker alternatief voor koopavond
In steeds meer gemeenten wordt de koopavond ingeruild voor een koopzondag. De koopavond blijkt vaak niet meer rendabel, terwijl de koopzondag juist steeds lucratiever lijkt te worden, zegt Detailhandel Nederland tegen BNR. Dit fenomeen doet zich door heel Nederland voor, al is het met name in de wat kleinere gemeenten goed merkbaar. Volgens Dolf Kloosterziel, secretaris Vestigingszaken van Detailhandel Nederland, is de trend dat de wensen van de consument aan het verschuiven is, al heel lang zichtbaar. 'Het gaat niet heel specifiek om een bepaald type winkel, het gaat om het koopmotief, waarvoor men de stad in trekt.'
In bijna 70 procent van de steden zijn de winkels nu op zondag open, en dat percentage blijft maar stijgen. Hoewel nog altijd een grote groep consumenten wél graag naar de koopavond komt, zijn internet en de koopzondag steeds populairdere alternatieven. Alleen supermarkten weten zich nog goed te profileren op koopavonden. 'Die krijgen steeds meer ruimte om ruim open te gaan en die draaien ook in de avonden uitstekend.' In de grote steden is nauwelijks nog sprake van een koopavond, zegt Kloosterziel. 'Daar zijn de openingstijden überhaupt ruim. Bij winkels die alle dagen tot zeven uur open zijn, zie je dat op koopavonden het laatste uurtje - van acht tot negen - het meest afneemt.'