Economie16 nov '18 11:26

Namaakmerken overspoelen de markt

Auteur: BNR Webredactie

Het aantal verwijderde advertenties dat namaakartikelen aanbiedt is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij React, de organisatie die merken bijstaat in de strijd tegen nepartikelen. Alleen al dit jaar zijn er 40.000 advertenties van zulke nep-artikelen zoals nep gucci-tasjes, smartwatches en opladers in Nederland offline gehaald.

Volgens directeur Ronald Brohm van React komt die stijging deels doordat er steeds meer online wordt aangeboden. 'Namaak zoekt zijn weg online, want het is een betrekkelijk veilige manier om te verkopen', zegt Brohm, 'Ali Express, Marktplaats, Bol.com, overal waar derde partijen in de gelegenheid worden gesteld producten aan te bieden, daar tref je namaak aan'. Het gaat vooral om fashionproducten en elektronica, geurtjes en luxeproducten. Volgens Brohm is het getal van 40.000 niet schrikbarend hoog: 'Het gaat echt om beduidend meer. Onze focus ligt niet zozeer op Nederland, maar op China en Amazon. Dat gaat om miljoenen, we gaan dit jaar zeker 4 a 5 miljoen advertenties halen'.

ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT
ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT ( ANP XTRA)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen