'Bedrijven moeten anticiperen op hete zomers'
Bedrijven in weergevoelige sectoren moeten met investeringen beter anticiperen op droge en hete zomers. Dit staat in een rapport van ABN Amro. 'Het was een warme zomer met 26 procent meer zonuren, maar bedrijven hebben niet alleen maar last hiervan gehad, verschillende branches hebben flink geprofiteerd', zegt sector econoom Sonny Duijn van ABN Amro.
Zo verkochten supermarkten meer salades, beleefden strandpaviljoens toptijden en profiteerde de binnenvaart sterk van de lage waterstanden - schippers moesten vaker varen en konden hogere prijzen vragen. Maar bedrijven hadden ook problemen: boeren moesten meer irrigeren, wat niet altijd mogelijk was, en de bouw had hogere kosten door - alweer - die lage waterstanden. Volgens Duijn kunnen bedrijven daarop inspelen, afhankelijk van de branche: zo kan de bouw beton recyclen, kan de retail zijn mix diversificeren en kunnen bioscopen een buitenterras aanleggen en hun prijs verlagen boven een bepaalde temperatuur. Boeren in de glastuinbouw ten slotte kunnen hittebestendige coating op de kassen aanbrengen.