Elbers hoopt dat beide 'sterke onderdelen' van de groep elkaar ook in de toekomst goed weten te versterken. 'Hoe beter en integraler we dat met elkaar weten te besturen, hoe beter dat is.' Hoe die nieuwe verhoudingen uitpakken zal de toekomst moeten leren, zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige Technische Universiteit Delft. 'Ben Smith is natuurlijk wel op een missie om de holding effectiever te maken. Het kan zijn dat hij in Nederland in de keuken kan kijken en zich ertegenaan bemoeit, je kunt ook zeggen dat het voor KLM een kans is om te laten zien hoe het wél moet. Dus er zijn kansen en bedreigingen.'
Door de hogere brandstofkosten en de pilotenstaking bij Air France scoorde Air France KLM als geheel minder goed dan het jaar ervoor. De Nederlandse tak scoort beter dan de Franse. KLM sloot het jaar af met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro, iets minder dan in 2017. Bij Air France bedroeg de operationele winst 266 miljoen, bijna 600 miljoen euro minder dan een jaar eerder.
