Hoge margedruk kost zeker een derde van alle supermarkten de kop
De komende jaren moet 30 tot 40 procent van alle Nederlandse supermarkten zijn deuren sluiten, blijkt uit een analyse van adviesbureau Duval Union Consulting. Dat heeft alles te maken met historisch lage marges en de opkomst van online supermarkten als Picnic. Verschillende andere deskundigen bevestigen dit beeld tegenover BNR.
Volgens retaildeskundige Rupert Parker Brady ondersteunen internationale onderzoeken deze conclusie. Hij wijst op de grote inkoopmacht en -kracht van discounters, die de marges van met name de kleine supermarktketens onder druk zet. 'Voor de grote supermarkten rest niets anders dan hightech bedrijven te worden. Kleine supermarktketens hebben daar de middelen niet voor; die zullen moeten gaan samenwerken of zich eenvoudigweg laten overnemen. Anders zijn ze uitgespeeld.' Volgens Nils van Dam, partner bij Duval Union Consulting en voormalig CEO van Unilever België en Luxemburg wil de consument zijn boodschappen gewoon thuis geleverd krijgen. 'Dat gaat ook in de food gebeuren, dat is de belangrijkste verandering die eraan zit te komen. Bezorging is echter een enorme investering en is nog steeds geen winstgevend businessmodel.' En hoe meer een supermarkt investeert in de thuisbezorging, des te groter het kannibaliserende effect op de eigen filiaal.
LUISTER OOK
Nieuwe trend in 2019: een superant
LUISTER OOK