'Plan D66 verdwijnen nachtvluchten leuk idee, maar onuitvoerbaar'
Als het aan D66 ligt verdwijnen nachtvluchten, maar volgens Yteke de Jong, luchtvaartdeskundige bij de Telegraaf, is het 'sympathieke' idee onuitvoerbaar. Een deel van de vluchten zijn misschien naar overdag te verplaatsen, maar vakantievluchten beginnen 's ochtends vroeg al, 'omdat ze meerdere slagen per dag moeten maken'. KLM werkt ook samen met andere maatschappijen: 'Als je een poot van het netwerk afhakt tast je het hele netwerk aan.'
Lees ook
D66 wil stop op nachtvluchten
Volgens De Jong lijkt het er ook op dat coalitiepartner D66 een agenda voert van krimp van de luchthaven. Dat past misschien binnen hun klimaatbeleid, maar De Jong wijst op het uitvoeren van de afspraken die in het regeerakkoord zijn gemaakt. 'D66 draagt voortdurend punten aan die de groei van Schiphol beknellen.' Op dit moment zijn er jaarlijks 20.000 vliegbewegingen tussen 23:00 uur 's avonds en 06:00 uur 's ochtends. Dat aantal ligt veel hoger dan concurrerende vliegvelden zoals Heathrow, Frankfurt en Charles de Gaulle.